Celebert besök på kyrkogården

När en raritet dyker upp i naturen får man ibland ge avkall på kvaliteten i sina bilder. Då gäller det bara att kunna visa att man faktiskt varit på plats och fått uppleva det där speciella ögonblicket, som i det här fallet var att få se och kunna kryssa en ringtrast.

Ringtrasten är normalt en ganska ovanlig syn i vår del av landet, men det här exemplaret har observerats runt kyrkan och de omgivande ängarna i Vallentuna under en dryg vecka nu och lockat skådare med tubkikare och värstingteleskop från både när och fjärran. Makens teori är att det kanske är det plötsliga omslaget till kyligare väder som gjort att den stannat till litet längre för att äta upp sig ordentligt inför sin långa resa norrut.

 

Ringtrasten ser litet lustig ut, precis som koltrast och björktrast, när den spatserar omkring med huvudet på sned och lyssnar efter var det finns maskar i jorden.

 

 

12 thoughts on “Celebert besök på kyrkogården

  1. Får hålla utkik…. kanske var det därför min man såg några “skådare” vid Ullnasjön i helgen – vid kolonistugan. Annars brukar det bara vara jag som går runt och tittar på fåglar.

  2. Det var en fin fågel. Den ser himla nyfiken ut 🙂 Har aldrig hört talas om den, finns nog inte här nere i Skåne heller, iallafall inte vanligt förekommande.

    • Den häckar bara uppe i fjällkedjan och skulle man ha tur att få se den någon annanstans är det nog för att den mellanlandar för en kort paus innan den drar vidare norrut. 🙂

  3. Jag minns när jag såg den för första och enda gången genom köksfönstret hos mamma. Min man fågelskådaren och jag var nya tillsammans och jag var nybörjare på fågelskådning. Vi satt och fikade när jag fick se fågeln och sa “vilken konstig koltrast, den är vit på bröstet!”, varpå min man flög upp från bordet och kastade sig efter kikaren till min och allas förskräckelse. 😀 Numera har jag vant mig vid hans reaktioner.
    Fin fågel!

    • Det känns som jag blivit litet besatt av ringtrasten och tar mig till kyrkogårdsområdet minst två gånger/dag i hopp om att få se den igen och kanske kunna få litet bättre bilder. Ingen tur idag dock, men såg just på artportalen att den rapporterats synlig idag också. 🙂

Leave a Reply

