Tranornas tid är nu

Trandans8

Det var tredje gången på sex år som vi i helgen besökte Trandansen vid Hornborgarsjön, den här gången tillsammans med våra vänner Kajsa och Ronaldo.

Uppstigning redan klockan fyra på morgonen i Gökhemmet, ja den heter faktiskt så, den lilla parstugan som vi hyrt på Mössebergs camping i Falköping. Mulet och lätt duggregn, men meteorologerna, detta opålitliga släkte, hade ändå utlovat en ganska vacker dag. Den första frukosten intogs i stugan, den andra packades ner i ryggsäcken. Sedan tidigare visste vi att det brukar sitta fint med litet varmt kaffe och en macka så där fram emot niotiden.

Klockan 05.50 steg vi ur bilen på parkeringen vid Trandansen. Trots gott om husbilar var vi nästan de enda levande varelserna utomhus, bortsett då från alla fåglar. Fortfarande en knapp halvtimme kvar till soluppgång, som vi dock inte skulle få se något av på grund av alla moln, men redan flög tranorna in i en jämn ström till sin första frukost. Ljudkulissen var enorm och det kacklades i alla möjliga tonarter från tranor, sångsvanar, sothönor, måsar och olika sorters änder och gäss.

Trandans 05_redigerad-1

 

Kikare och kameror var på plats, här gällde det att försöka fånga de magiska ögonblicken i flykten.

Trandans spaning_redigerad-1

Trandans 1

Det hade nu ljusnat ordentligt, men regnet fortsatte att skvätta. Det var kallt att bara stå still, så vi började röra oss bort mot utkiksplatsen i den norra delen av Trandansen, där man också kommer fåglarna litet närmare.

Trandans9

 

Efter att ha värmt oss med vårt kaffe och ätit upp smörgåsarna kände vi oss färdiga med själva trandansen och åkte vidare till Naturum i andra änden av sjön.

 

Natur och kultur brukar gå hand i hand på våra utflykter och något som alltid hör till när vi är vid Hornborgasjön är ett besök på Löfvings Café och Atelje i Broddetorp. Göran Löfving är en otroligt duktig naturmålare och just nu pågick dessutom en utställning med hans egna tavlor. Helt fantastiskt måleri.

God konst och god mat funkar bra ihop och till lunchen fick Maken också njuta av sin Annicas Lätta, ett lokalt folköl från trakten.

Löfvings öl

 

På tillbakavägen till Mösseberg blev det även ett stopp vid Gudhems kyrka och ruinerna efter det nunnekloster som anslutet till cistercienserorden drevs här från 1100-talet fram till 1529.

Historia är spännande och triggar fantasin. Tänk om dessa medeltida stenmurar kunde tala och berätta om hur livet egentligen var för kvinnorna som levde här. Kan inte ha varit lätt. Krig och andra hemskheter och säkert mycket umbärande.

 

Resan ner till Hornborgasjön gick längs Vätterns västra strand och för att få se något nytt valde vi att köra längs den andra sidan hem. Det känns alltid som att man har mer bråttom när man är på väg hem än bort och nu blev det bara ett enda kort stopp för en kombinerad fika och lunch på fiket Fiket i Gränna. Ett charmigt ställe med en massa nostalgisk parafernalia på väggarna och soft musik med Elvis som surrade i bakgrunden. För att inte tala om den helt fantastiska surdegstoasten med ost och skinka. Den godaste jag ätit utanför Paris!

12 thoughts on “Tranornas tid är nu

    • Lake Hornborga is a very special and fascinating place and one of Europe´s most important wetlands where thousands of cranes (and other migrating birds) stop for a few weeks to rest and eat before they continue further north. The cranes are fed with barley in the southern part of the lake and early evening they return to the north end, where they spend the night sleeping i the water to avoid any predators. When returning they are also counted by special observers, and the day we visited the lake there had been 11.200 of them, the day before 14.600. 🙂

  1. Tack Meggie, som vanligt en inspirerande berättelse och vackra foton du delger oss i din blogg. Jag har aldrig varit till Hornborgarsjön, men jag förstår att det är en upplevelse. Jag har aldrig sett så många tranor på en och samma gång. Annicas lätta verkar lockande 😀

  2. Underbart att se och läsa!
    Gick vandringsleden Varnhem-Falköping, den s k Arnleden för något år sen. Kan rekommenderas när körsbären blommar eller när alla bären är mogna som vi gjorde. Mellanmålen växte längs stigen🍒 när vi passerade på flera av de ställen ni just besökt.

    • Ja, Västergötland, som jag inte visste någonting om innan besöken vid Hornborgasjön, är verkligen ett vackert landskap med sitt böljande, öppna slätter och därtill mycket spännande historia med kungafejder och korsfarare. Måste vara fantastiskt att ”äta” sig fram längs Arn-leden, det får vi kanske testa någon gång.

  3. Ja se det var en fin resa som du berättat då bra! Och som du och Roffe planerat så bra! Spännande med tanken på vart alla tranorna flyger sen. Till Arvika eller Kiruna? Låter ju intressant med Arnleden i Annas kommentar ovan…:)

  4. Nu har jag läst om tranorna och er resa, men först satt jag helt tagen av lugnet på din bryggbild. Jag lovar, jag var där, bilden skänker sånt lugn och njutning.
    Fantastiska bilder och så trevligt skrivet, ååå vill va me tänkte jag tills ni gick upp klockan fyra.
    Där tappade du mig som sällskap hos tranorna, men jag nöjer mig med att hänga med dig och tranorna här inne.
    Så mycket kultur ni orkar med, jag ska erkänna det är inte min grej, vet inte varför jag aldrig har varit genuint intresserad av ruiner och historia. Som straff fick jag en dotter som läste historia på universitetet och drömde om att bli arkeolog, jag bara nickade och påtala om den dåliga arbetsmarknaden för arkeologer. Som tur är blev hon med tiden högt utbildad inom IT och lever förbannat gott på det. Men snacka om att jag har ett vandrande uppslagsverk i henne om jag undrar något historiskt 🙂

    • Skönt när det går bra för barnen, då kanske man gjort något rätt i alla fall. Även jag drömde en gång om att bli arkeologi, läste t o m egyptologi, men sedan tog det slut. Mina söner har också en syster som faktiskt är arkeolog, men inte heller hon stannade i yrket utan sadlade om till lärare. Men det är väl som du säger, ont om tjänster som arkeolog är det gott om. 🙂

Kommentera

