Ett litet bidrag för att lösa bostadskrisen….

Bostadsbristen i landet är skriande just nu, men ingen kan säga annat än att Maken dragit sitt strå till stacken för att skapa nya bostäder. Under årets första två månader har han snickrat ihop åtta stycken ”enfamiljshus”, som i slutet av februari var på plats, redo att ta emot åtminstone några av alla de nyanlända som kommer söder ifrån.

Holkar

Angarnsjöängen 134 är en av de mer exklusiva adresserna, som dessutom erbjuder vacker sjöutsikt.

Holkuppsättning

Tomterna, som snart kommer att vara lummigt grönskande, är rejält tilltagna för att undvika problem med eventuellt bråkiga och näbbiga grannar. Eftersom bostäderna inte är avsedda för permanentboende, utan endast som sommarbostad, noteras varje adress nogsamt i GPSen, så att städpatrullen vid slutet av sommaren lättare ska hitta fram och kunna kontrollera om flyttstädningen skötts som den ska eller inte.

gps

Vissa av de blivande hyresgästerna är redan etablerade i området, men söker kanske något nytt och fräschare. Andra, som varit på flykt länge, hoppas vi ska trivas och hinna äta upp sig ifall de skulle bestämma sig för att återvända till hemländerna söderut. Det här med kalla vintrar är kanske inte allas melodi. Och för de ensamkommande hoppas vi att de ska hitta kärleken och en make/maka att bilda familj med.
Lycka till säger Hyresgästföreningen!

På väg tillbaka till bilen, efter ett styvt jobb med att få de nya bostäderna på plats, passerade jag flera nyponbuskar, alla fortfarande fulla av nypon som dessvärre sedan länge passerat bäst före-datum.

Nypon

Återigen kunde jag inte låta bli att förundras över ett inlägg som jag skrev för drygt fyra år sedan och som just handlade om att plocka och torka nypon. Av alla mina inlägg genom åren är det inget som varit så välbesökt och fått besöksstatistiken att skjuta i höjden som en raket. Nya (och/eller gamla) besökare i stort sett varje dag, året runt. Boomen är under augusti – oktober med tusentalet besök på just den sidan varje vecka, däremellan ligger det på mer blygsamma tre, fyra per dag.

Är väldigt undrande över vem som funderar på nyponplockning så här mitt i vintern, eftersom jag aldrig har sett någon som är ute och plockar ens när det är säsong. Jag har faktiskt aldrig träffat på någon som brukar göra sig besvär att ta rätt på dessa goda och vitaminrika bär.

Med så många besök är det dessutom litet tråkigt att nästan aldrig någon tar sig tid att kommentera eller åtminstone uppskattande göra tummen upp. Sju kommentarer och tre ”likes” på fyra år. That’s it! Men som sagt, mest av allt skulle jag bara vilja veta vilka det är där ute som är så intresserade av nyponplockning. Och är det så att mitt inlägg ändå lyckats inspirera någon till ge sig ut en vacker höstdag och samla på sig litet C-vitamin?

7 thoughts on “Ett litet bidrag för att lösa bostadskrisen….

  1. Härlig berättelse från Hyresgästföreningen! Hoppas många av bostäderna får boende. Själva brukar vi få uthyrt nr 1 och 3 på Fågelvägen, medan nr 2, 4 och 5 stått tomma. Ska försöka pimpa dem bättre i år för att de mer attraktiva.😊😊

  2. Härligt med fågelbestyren!
    Har haft lite samma erfarenhet av besök på bloggen. För min del handlade det om ett pyssel att tillverka ”rosor” av äggkartong.
    För nypon är ju trendigt liksom ingefära, och googlar någon ordet nypon, kommer förmodligen ditt inlägg om nypon upp.
    Så förklarar sonen om mina ”rosor”…
    Trevligt med överraskningar man inte förväntat sig😊

    • Ja, det kanske inte är roligare än så….

      Hoppas bakmässan var trevlig och kanske givande med nya idéer. Hade själv planerat att åka dit med äldsta barnbarnet (10) som är en duktig bagerska, men hon backade tyvärr ur och då gjorde jag detsamma.

  3. Jag är en sån som förr plockade nypon, min mormor plockade och torkade nypon, själv gjorde jag nyponsoppa till familjen. Jag tror att det är det här med att lederna påstås må bra av nyponpulver som lockar läsare till din nyponsida. 🙂

    • Så kan det nog vara, att de är ute efter info om nyponpulver. Har själv prövat det, men på mig hade det inte någon effekt. Däremot en viss överdosering av omega3 håller mig nästan helt besvärsfri.

Kommentera

