Flexitariskt – det nya 5:2

Jag älskar deckare, men jag har också en alldeles särskild dragning till kokböcker. Kanske inte alltid så hälsosam med tanke på att innehållet i många av dem inte alltid heller är så hälsosamt – men ack så gott.

För några veckor sedan inhandlades de senaste tillskotten i mitt samlande för att uppnå 300 stycken. Litet som Maken i sin jakt på trehundra fågelarter för att få vara med i Club 300. Vet inte om fågelskådareliten börjar tycka att det blivit litet trångt i deras finrum, för nu har de visst höjt ribban till 400 arter. Tveksamt om jag kan göra detsamma, det är trångt nog redan som det är i bokhyllan.

Hur som helst, de nya kokböckerna är 60+ – mat och motion för mogna, skriven av min gamla klasskamrat Louise Hamilton samt Veckans Veggo av Sara Begner, till vardags chef för Coops provkök och redaktör för Coop-tidningen Mersmak.

Kokböcker

Både böckerna innehåller härliga recept på fräsch, ren och inte särskilt komplicerad mat, den ena dock, som namnet antyder, med enbart vegetariska rätter, som dessutom utlovas att aldrig ta mer än 30 minuter att tillaga.

Trender kommer och går, nya ord uppstår. Det senaste i den vägen, både vad gäller trend och ord tycks vara att äta flexitariskt, kanske ett slags 5:2 applicerat på förhållandet ”vanlig mat” med kött och fisk kontra vegetarisk.

Men hallå, är vi inte alla flexitarianer emellanåt, utan att vi för den skull sätter etiketter på vårt sätt att äta? Vem äter inte ärtsoppa (utan fläsk då förstås) och pannkakor någon torsdag emellanåt, pasta med en god ostsås eller kanske en broccolipaj utan att ens tänka på att det är just vegetariskt? Däremot är jag övertygad om att det skulle vara positivt både för hälsan och miljön om vi åt litet mer vegetariskt och litet mindre socker och rött kött. Men det är väl som med det mesta – lagom är bäst. Man behöver ju inte bli fanatisk, bara för att man vill må bra.

Och Maken och jag, som gör så gott vi kan för att vara både klimatsmarta och hälsosamma, inledde den här veckan med en tortellinigratäng från just Veckans Veggo. Den blev genast en favorit och kommer definitivt att köras i repris. Säkert en rätt som också kommer att gå hem hos barnbarnen, som kan vara litet kinkiga ibland när det gäller mat.

Tortellinigratäng (4 pers)

Tortellinigratäng

Eftersom jag missat att köpa basilika, tänkte jag att det nog gick lika bra med timjan. Dock  gjorde jag misstaget att slänga på den innan gräddningen, vilket gör att det mest ser ut som en massa skräp som hamnat ovanpå gratängen.

Just det här recepten tar längre tid än de utlovade trettio minutrarna, eftersom man också ska göra egen tomatsås. Då såsen ingår i flera av bokens recept kan det vara idé att laga en större sats på en gång och frysa in.

Tomatsås

Ingredienser

  • 1/2 dl olivolja
  • 1 hackad gul lök
  • 2 skivade vitlöksklyftor
  • 1/2 skivad röd chili
  • 1 förpackning krossade tomater, 400 gr
  • 1 msk socker (kan naturligtvis uteslutas av den renlärige)
  • salt och svartpeppar
  • ev 1 tsk vardera av torkad basilika, timjan och/eller oregano
  1. Hetta upp oljan i en kastrull och stek lök, vitlök och chili 2-3 min utan att de tar färg.
  2. Tillsätt tomater och socker och koka upp. Låt sjuda under lock ca 20 min.
  3. Smaka av med salt, svartpeppar och ev örter och mixa såsen slät med stavmixer.

Gratäng

Ingredienser

  • 4 dl färdig tomatsås
  • 2 dl crème fraiche (15 %)
  • 2 dl vatten
  • 500 gr färsk tortellini (jag valde spenat- och ricottafyllning)
  • 2 dl riven parmesanost (ca 100 gr)
  • färsk basilika

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Blanda tomatsås, crème fraiche, vatten och okokt tortellini i en ugnsäker form.
  3. Strö över parmesanost och gratinera högt upp i ugnen ca 20-25 min.
  4. Toppa med färska basilikablad och servera med en sallad på t ex lättkokt broccoli, färsk spenat och cocktailtomater.

Tortellinigratäng 1

 

Receptet hämtat ur Veckans Veggo, Norstedts.

 

 

 

Kommentera

