Den ena röd, den andra vit

När sommarvärmen äntligen anlände förra helgen, den som varade i tre hela dagar – värmen alltså – var det som att inte bara jag och Maken utan hela naturen vaknade till liv. För första gången sedan vi kom hit i år kunde vi sitta ute på verandan och äta både frukost, lunch och middag, omgivna av det somrigt sövande surret från insekter och de ljuvliga dofterna från den röda och den vita rosenbusken.

Stolen rose

I nästan varenda blomma sitter humlor, bin, märkliga skalbaggar eller andra insekter och suger nektar.

Röd ros

Vit ros med insekt

Jag vet inte vad rosenbuskarna heter, men den vita har jag givit namnet The stolen rose, eftersom jag tillskansat mig den genom egenmäktigt förfarande. Vid det här laget bör det dock vara preskriberat. När detta hände fanns i byn där vi bor en ödetomt med ett gult litet ruckel till stuga på. Ägarskapet av tomten och stugan delades av några bröder som inte verkade bry sig och heller aldrig var där. Tomten hade vuxit igen och stugan höll knappt ihop längre med hål i taket och trasiga fönsterrutor. Sönerna, som då var små, kallade stället för Villa Villerkulla på grund av husets gula färg och tyckte det var jättespännande att smyga omkring i det höga gräset och ”jaga tjuvar” och skjuta på varandra med sina vattenpistoler.

Mitt i allt det vildvuxna hittade jag en dag två oerhört taggbeströdda spetor som förmodligen en gång varit en sådan där gammaldags vacker rosenbuske. Den var värd ett bättre öde tyckte jag, än att behöva dö kvävningsdöden bland sly, tistlar och annat ogräs. Så jag gick hem efter en spade och grävde helt sonika upp de två pinnarna, som dessvärre inte såg ut att innehålla särskilt mycket liv och grävde ner dem i ena hörnet av verandan som ersättning för en syrenbuske som dött.

Det tog några år innan rosen fann sig till rätta, men efter tre, fyra år hade den tagit sig så pass att de första knopparna började komma. Sedan har den fortsatt att växa sig allt större och kraftigare med riklig blomning. Tyvärr är allt över efter en dryg vecka och sedan är det bara att vänta ytterligare ett år till nästa gång. Och i år gick det fortare än så. Efter fyra dagar hade regnet gjort sitt och gräsmattan var översållad av vita kronblad och de återstående blommorna var bruna och vissna. Samma öde drabbade den röda rosenbusken. Känns litet sorgligt med så kort njutning.

Vissna rosor 2

vISSNA ROSOR

Idag har en av bröderna tagit sitt ansvar för Villa Villerkulla och renoverat den lilla stugan både ut- och invändigt. Nu är den svenskt röd med vita knutar och detaljer och tomten grön och välskött, men av de gamla kulturväxterna finns tyvärr ingenting kvar.

Det svala vädret har gjort att plantorna i växthuset krävt minimalt med tillsyn och vattning. Allt växer så det knakar, frodigt och grönt, och till och med basilikan verkar obekymrad av de låga kvälls- och nattemperaturerna. Två fina gurkor har redan skördats och i morse upptäckte jag tolv små gröna tomater, black cherry, som är på gång.

Gurka

Växthus

Tomater

 

 

 

One thought on “Den ena röd, den andra vit

  1. Fina rosenbuskar! Det är lite som med mina pioner. Fantastiska blommor! Men kortvariga. Det gäller att vara på plats när de blommar.

Kommentera

