Sommaren när regnet regerar

Känns som att det är få samtalsämnen som engagerar folk så mycket som just vädret. Det kan diskuteras och analyseras ur alla möjliga synvinklar. Det är för varmt, för kallt. För vått, för torrt. För mycket snö, för litet, för halt eller för slaskigt.  Och mitt i alltihop en sommar värd namnet som varar i tre dagar.

Tredagarssommar. Smaka på ordet, det låter nästan som ännu en diagnos att lägga till raden av övriga barnsjukdomar. Tredagarsfeber, tredagarssommar. Tre dagar med trettiogradig värme som säkert på sina håll orsakat både utslag och feber.

Tre hela dagar. Är det de’ här som kallas sommar? Eller för att citera Tomas Ledin, ”Sommaren är kort, det mesta regnar bort”. Den här veckan, liksom veckorna innan ‘tredagarsfebern’ och veckorna som kommer, är det utan överdrift regnet som regerar.

Regn över sjön 2

Det känns som en grå, våt filt har lagt sig över både kropp och själ och sakta håller på att kväva mig. Jag kräver inte någon trettiogradig värme, bara en normal, anständig sommar där sol och regn samsas med varandra på ett väl avvägt sätt. Där solmogna jordgubbar inte torkar bort eller blir till blötgubbar och där insekterna inte fryser utan vågar sig ut och pollinera mina hjortron. Är det för mycket begärt?

I söndags slog Pensionat Paradiset upp sina dörrar. De första gästerna att dyka upp var äldste sonen med en nioåring och en sjuåring och i dag anländer ännu en son med sina två i samma ålder. Kul för kusinerna att träffas, men att det är nio grader mitt i sommaren och att regnet bara öser ner, det blir inte kul för dem.

De enda som inte verkar bry sig om vädret är fåglarna och ekorrarna utan för fönstret. De äter oförtrutet oavsett sol eller regn. De flesta fåglarna har fått ut sina ungarna nu och dessa tycks ha gjort tomten till sitt eget övningsflygfält.  Man får huka sig när de som dödsföraktande kamikazepiloter genar över verandan och det gäller att inte ha dåligt hjärta när någon snedseglare dänger rakt in i fönsterrutan framför mig där jag sitter och skriver. Kvar blir bara en liten våt fläck på glaset av duniga fjädrar. Senast var för några timmar sedan, när Maken fick ta hand om en avtuppad liten grönsiskeunge. Efter litet omsorger och värme kvicknade den till och kastade sig iväg på nya övningar.

Skadad grönsiska 2

Skadad grönsiska 3

 

Stor underhållning bidrar de tre ekorrarna Göran, Jörgen och Tussen med. De har en egen grön liten matlåda med nötter, där de elegant öppnar locket och dyker ner och plockar åt sig så många de kan ta åt gången. Sedan springer de iväg och gräver ner dem på olika ställen i marken, kanske för att ha när det blir sämre tider.

Detta är allt för idag, nu måste jag ge mig ut. Härtill är jag nödd och tvungen, trots att raindrops keep falling on my head. And I won’t be singin’ in the rain!

4 thoughts on “Sommaren när regnet regerar

  1. Jomen nu ska det väl komma lite bättre väder, tyckte jag mig kunna se. Vi ska upp nu igen till landet och jag undrar om koltrastungarna är färdiga snart. Herrn i huset kan inte snickra nåt förrän dess, eftersom bräderna ligger vid deras bo…:)

      • Jag mår riktigt bra! Jobbat för fullt i trädgården för att det ska vara fint när ni kommer…:). Cyklade tre ggr i förra veckan. Gick på rörlighetspass på SATS. Gör yoga plus styrkeövningar VARJE dag. Köpt saltinhalator som underlättat mycket.

Kommentera

