Familjen Smålom – del 2

Vi fortsätter att följa den lilla smålomsfamiljen som jag skrivit om tidigare. För mig var det tredje besöket, när vi häromdagen återvände till den lilla tjärnen.

Medan Maken satte upp utrustningen för sin fotosession närmade jag mig försiktigt vattnet via myrens gungfly samtidigt som jag spanade ut över tjärnen efter fågelfamiljen. Jag kunde inte upptäcka dem någonstans, men så plötsligt kom mamman och de två ungarna glidande runt en tuva vid myrkanten.

Makens förberedelser

Ungarna är fortfarande små, men är inte längre några dunbollar utan har fått en mer uttalad kontur av vuxen fågel.

Mamma med ungar

Smålommen sägs ofta häcka vid små tjärnar och vattengölar där det sällan eller aldrig finns någon fisk. De måste därför flyga långa sträckor för att få tag på föda, särskilt medan ungarna fortfarande måste matas.

Vid vårt förra besök fanns inte hannen på plats och vi antog att han var iväg och letade mat. Efter cirka tre kvart kom han så inflygande från nordost med utfällda ”landningsställ” och något silverglänsande i näbben. Antingen en strömming, vilket måste innebära att han varit och fiskat ända borta i Hudiksvall, eller så var det en siklöja, kanske fångad i vår egen sjö.

Tydligen är den lilla tjärnen inte helt tom på fisk ändå, för den här dagen var pappan rejält aktiv under vattnet och kom gång på gång upp med något gulgröntskimrande i näbben som starkt påminde om en liten abborre.

Lom med fisk

Efter varje fångst ropade han på ungarna som snabbt simmade honom till mötes.

Matning

Vi uppfattade det som att maten fördelades rättvist och att ungarna fick äta varannan gång.

Matning 2

Varje gång hannen gav sig ner under vattnet var det svårt att förutse var han skulle dyka upp igen. Och så plötsligt kom han upp mitt framför mina fötter och jag tror att jag blev mest överraskad. Fantastiskt att få se denna vackra fågel på så nära håll utan att behöva använda kikaren. Själv gled han förbi, sakta, sakta  i trygg förvissning om att ungarna var i säkert förvar nära mamman mitt ute på tjärnen.

To be continued….

4 thoughts on “Familjen Smålom – del 2

  1. Har läst att de kan flyga 4-5 km för att skaffa mat. Så det kan inte ha varit strömming från Hudiksvall eftersom det ligger 9 mil bort och även fågelvägen blir det för långt.
    Trevlig helg 🙂

Kommentera

