Möt familjen Smålom

I vår egen sjö här i Paradiset kan vi varje sommar njuta av den vackra storlommen. En mäktig och majestätisk fågel med vacker teckning och ett stundtals, framför allt kvällstid, ganska olycksbådande läte.

Storlom

Storlommen har också en något mindre släkting, smålommen, som man däremot bara hittar i större eller mindre tjärnar.

Under flera somrar har Maken kört omkring i de hälsingska skogarna och inspekterat alla tjärnar inom åtminstone tio mils radie i hopp om att få se en smålom. Och så i vår har det hänt, och då mer av en tillfällighet.

Han hade åkt iväg till en tjärn som vi besökt tidigare men aldrig sett något, varken fågel eller djur. Han monterade upp tubkikaren och förberedde sina kameror ifall något spännande ändå skulle dyka upp. När han tittade i kikaren upptäckte han att den var riktad rakt mot en ruvande smålom i ett rede på en större grästuva en bit ut i vattnet. I närheten simmade hannen lugnt omkring.

Tjärnen

När vi efter en vecka hemma i stan var tillbaka i stugan, var en av de första sakerna vi gjorde att åka upp till tjärnen för att se om något hänt medan vi varit borta. Hade det kläckts några ungar och var paret kvar i tjärnen?

Efter att ha trasslat oss förbi stora stenblock och kullblåsta träd och försökt undvika att trampa ned i dolda håligheter i marken kom vi ner till vattnet och såg till vår glädje en hel liten familj på fyra – mamma, pappa och två dunbollar – som simmade en bit bort.

Ungarna höll sig för det mesta nära mamman, men vi blev litet fulla i skratt när vi såg hur ungarna försökte härma föräldrarnas beteende. Hur de försökte dyka under vattnet och flaxa med vingarna

Mamma med ungar i viken 2

Flaxande vingar

Titta pappa, jag kan också!

Jag kan också

Under simturen såg vi hur mamman hela tiden tycktes titta bakåt för att försäkra sig om att ungarna var med och inte gav sig ut på några egna utflykter. Vid en titt i kikaren visade det sig dock att hon helt enkelt tagit sig en tupplur. Och vi som har barn minns väl alla hur tröttande livet som småbarnsföräldrar kunde vara ibland.

Sovande smålom 2

Även pappor kan säkert behöva litet vila.

Smålom på land

Lom på land_redigerad-1

Va’, har det kommit en inkräktare i tjärnen? En ny släkting, den dubbelhövdade lommen, eller…. ?

Tvåhövdad lom

Det ska bli spännande att följa familjen och ungarnas utveckling.

6 thoughts on “Möt familjen Smålom

  1. Vilken trevlig upplevelse! Och jag blev chockad när jag skulle ta mig in i redskapsboet. Där, 40 cm i från mig, mitt bland alla gamla bräder ligger en koltrast och ruvar. vi hade sett boet några dagar tidigare, men då var det tomt. Inga ägg, ingen fågel. Men nu plötsligt låg hon/han där. alltså kan vi inte ta ut en kratta på 3 veckor…:)

    • Vad roligt. Blir spännande att följa. Roffe tror att det är en andra kull. Och vad gäller krattan får ni väl köpa en ny på K-rauta eller Granngården. Kram

      • Ronald tog ut krattan. Koltrasthonan följde honom med blicken, men låg lugnt kvar. Men nu går vi inte dit mer.

  2. Blev rent av euforisk av alla underbara bilder på fåglar och prat om fåglar. Jag har väl som andra flinat lite åt fågelskååådare, men är nu själv sedan flera år knäpp på fåglar enligt min familj. På vårt land matar jag nästan året om, finns alltid en anledning för lite utfodring 🙂 Klart de behöver lite extra när de kommer hem till Sverige efter den långa flygturen, så de orkar bygga bo. Skickar efter fågelmat, holkar, vattenfat osv. Maken han skrattar, säger att jag inte är klok, må så vara men det ger sån glädje att se alla fåglarna i vår trädgård. 😉 Kram på er!

    • Det r Maken som är ”fågelnörden” i familjen, själv har jag väl varit litet som du. Men ju mer man lär, sig desto roligare blir det. Just nu sitter jag och tittar på fyra feta domherrar som sitter i vår blommande rönn. Känns litet upp och ner-vänt, för mig hör domherrarna hemma i kärvar på snötyngda julkort.
      Tack för att du tittade förbi! 🙂

Kommentera

