Veckan när det ÄNTLIGEN händer

Äntligen!

I tisdags hade vi äntligen kommit fram till fettisdagen, dagen när man enligt den ”gamla ordningen” äntligen får äta en semla på riktigt. Jag erkänner, i vissa lägen är jag en bakåtsträvande person som tycker att saker och ting ska vara och förbli vad de alltid har varit. Till exempel tycker jag inte om att man schackrar och urholkar kulturarv och ”institutioner” som till exempel semlor och kräftpremiären. Att börja baka semlor och  fresta svaga själar redan innan julgranen ens hunnit kastas ut är ett oskick. Själv tycker jag att den första semlan ska ätas på fettisdagen och sedan varje (och endast) tisdag fram till påsk.

När jag växte upp serverades detta delikata bakverk alltid med varm mjölk, så kallad hetvägg, som avslutning på en middag, ofta bestående av bruna bönor med stekt fläsk. Ibland bakade mamma sina egna semlor, om inte, var det viktigt att redan på måndagen innan lägga en beställning hos Konsumaffären för att inte riskera att bli utan.

Jag har alltid hållit fanan högt och gått i främsta ledet när det gäller protesterna mot för tidig semmelleverans. Men lever jag som jag lär? Nja, även solen har sina fläckar ibland och i år måste jag nog tillstå att det mer liknat rena solförmörkelsen.

Förfallet började redan den 8 januari när ett par mycket små semlor hämtades upp till förmiddagskaffet från Konditoriet under oss. När vi så fallit för frestelsen var det bara att löpa linan ut och fortsätta provsmakningen; Stenungsbageriets surdegssemlor, som i sin tur måste jämföras med ICAs och sedan Coops. Och så har det fortsatt. Ny vecka, nya semlor, observera pluralis, inte bara en semla utan flera.

När Lokaltidningen nyligen delgav läsarna resultatet av sitt årliga test av kommunens utbud av dessa mer eller mindre grädd- och mandelmassestinna vetebullar, kände vi att vi nog måste protestera. Vi som mumsat, smackat och sörplat (mjölken) oss igenom alla olika varianter från såväl Konditoriet och Stenungsbageriet som ICA och Coop, analyserat mandelmassan utifrån smak, mängd och hårdhet, bedömt gräddens konsistens och sötma och även haft tankar om vilket form på locket som är den rätta, vi vet bättre.

Det är inte Stenungsbageriets semla som är vår vinnare utan Konditoriets. Kanske inte den vackraste skapelsen, men nu var det ju smaken och inte i första hand utseendet som skulle bedömmas. Konditoriets är en stor, mjuk kardemummadoftande vetebulle med generöst med mjuk mandelmassa över hela botten, precis lagom fast grädde och dessutom till ett bra pris.

Hetvägg

 

Äntligen!

Sedan en vecka tillbaka rullar äntligen tåget igen, det vill säga Roslagsbanans Kårstalinje, efter att ha stått still i åtta månader på grund av arbetet med att bygga dubbelspår mellan några av stationerna. Allt skulle ha varit klart redan före jul, men så blev det inte eftersom SL på grund av slarv eller okunnighet missat att skicka in nödvändiga papper i tid till Transportstyrelsen. Det har varit en tuff tid för många, framför allt boende i kommunens glesbygder, att ta sig till jobbet i tid. Inte heller har ersättningsbussarna fungerat riktigt som de ska. Stora stadsbussar är nog inte tänkta att köras på landsbygdens smala, krokiga vintervägar.

Nu håller vi tummarna att det, efter en knackig start med förseningar, strömavbrott, vagnfel och problem med att stänga dörrarna, ska börja fungera igen som vi är vana vid.

Roslagståget
Äntligen!

Ja, så är det äntligen dags för Skid-VM i Falun. Som jag har längtat! Idag  torsdag började festen på allvar med sprinttävling för både damer och herrar. Och vilken början, nu hoppas vi att Stina Nilssons silvermedalj ska sätta tonen för resten av tävlingarna. I morgon styr vi mot Falun för att se tävlingarna på plats.

Falun Lugnet_redigerad-1

Falun, Lugnet 2_redigerad-1

Bilderna ovan är från World Cup-avslutningen i Falun 2012.

 

3 thoughts on “Veckan när det ÄNTLIGEN händer

  1. Ja, nog är det himla gott med semlor. Jag åt också alltid med varm mjölk. Men av någon anledning inte nu.
    Och jag tycker också det är bra att Kerstin en går igen, för nu kör tågen ända fram på perrongen på täby galopp. Jag som alltid är sent ute har fått springa HELA perrongen för att nå tåget som stannat längst bort.
    Hoppas ni ger energi till alla skidåkarna -främst de svenska!! Att du hejar ordentligt det vet jag sedan tidigare fotbollsspel het med Vallentuna BK….:)

  2. Harligt med semlor!!! Vi kopte pa ”Fika” ett par veckor sedan. Det fick vara nog for oss. Men jag funderde ett tag pa att kanske baka nagra!! 😉 Fast min Amerikanska familj forstar inte vitsen med en bulle, gradde och lite mandelmassa! Kram pa dig meggie,
    Gisela

Kommentera

