Hjortronpremiär

Igår var det den 12 juli och Herman hade namnsdag. Herman-dagen är också synonymt med hjortronpremiär, åtminstone enligt min alldeles egna, privata lilla kalender. Från början var det nog mest tillfälligheter som gjorde att det råkade bli just den 12 som vi gjorde första turen upp till ”våra” myrar, men när vi efter några år upptäckte sambandet mellan datumet och mogna hjortron bestämde vi att oss för att göra den 12 juli till just vår hjortronpremiär.

Hjortron 2014_redigerad-1

Eftersom Maken ännu inte kommit tillbaka från sin fotoresa och jag är ensam här i Paradiset utan tillgång till bil, fick det bli en cykeltur till den närbelägna Vitmyran för att se om hjortronen höll tiden. Efter en makalöst kall juni månad, åtminstone här uppe, tycks det mesta vara minst en, två veckor försenat. Smultron och jordgubbar har just börjat att mogna tack vare värmen de senaste fjorton dagarna.

På myren var det tyst och stilla. Inga björnar, vargar eller älgar, men heller inte några hjortron. Allt jag hittade var sex stycken mogna bär och ungefär lika många röda kart. Så det ser ut att bli ett magert år, åtminstone vad gäller Norrlands guld.

Hjortron i burk

Kanske är det så att plantorna behöver ett år av återhämtning efter förra årets rekordskörd. Eller så har försäsongen varit för kall och insekterna för få. Eller så har det inte varit rätt fördelning mellan han- och honblommor, vilket också sägs påverka skörden. Tur då att jag fortfarande har gott om bär i frysen eftersom jag så sällan nänns äta av det jag plockar. Man vet ju aldrig hur det blir nästa år, så den som spar, han / hon har…

Men än har jag inte helt gett upp hoppet. Så snart Maken är tillbaka där han hör hemma ska vi åka upp till de riktigt stora myrarna, där vi kanske har bättre tur att hitta det vi söker.

2 thoughts on “Hjortronpremiär

Kommentera

