Två små fåglar på en gren

Två små fåglar på en gren

I påskas kunde vi här på landet följa två kärlekskranka tornfalkar som, som det verkade, planerade att bygga bo ( eller överta något gammalt övergivet bo) en av tallarna på tomten. Nyfikenheten var stor när vi kom upp i början av juni om paret hade flyttat in och hur det gått med familjebildningen.

Tornfalkens karaktäristiska läte skvallrade om att paret var kvar och i en liten glipa mellan grenarna i den täta tallkronan tyckte vi oss några dagar senare kunna se att det såg ut som om någon låg och ruvade. Runt midsommar dök så några duniga små huvuden upp över kanten på boet. Just då var det svårt att se hur många, men vi gissade på tre.

Plötsligt en morgon var det ett väldigt oväsen uppe i tallen och jag kunde tydligt se hur det rörde sig bland grenarna både här och där. Jag insåg att jag satt på första parkett när det var dags för ungarna att testa sina vingar.

Flygövning

Flygövning 1

Flygövning 2

Flygövning3Jag har nu under några veckor kunnat följa deras utveckling från det första trevande flaxet till att de nu seglar runt bland tall- och grantopparna här på tomten. Deras ständiga ”snack” med varandra och föräldrarna gör att det är lätt att hålla koll på var de uppehåller sig. Tyvärr är bildkvaliteten inte den bästa, telet klarar inte alltid avstånden, men håll tillgodo ändå.

Blir det bra så här? Om jag lutar huvudet litet på sne?

Blir det bra så här? Om jag håller huvudet litet snett?

Det var först när jag tittade på bilden i datorn som jag upptäckte vad som hände i vänsterkanten; mamman som kom med en sork till ungen.

Det var först när jag tittade på bilden i datorn som jag upptäckte vad som hände i vänsterkanten; mamman som kom med en sork till ungen.

 

5 thoughts on “Två små fåglar på en gren

  1. Så fint att uppleva fåglarnas iver att sköta om sitt bo med ungar. Fina bilder!
    Vi har också upplevt att från vår frukosthörna följa ett talgoxpar med familjebestyr. Det var fantastiskt! Tyvärr tror vi att någon hungrig katt samt större fågl tog sig friheten att variera sin meny. Fjädrar på bodtak samt marken under boplatsen skvallrade om det. Men vi förstår att naturen sköter sitt!

  2. Jättefina bilder! I nivå med Makens! Spännande med så stora fåglar på tomten och lättare att se och höra än massa småfåglar.

Kommentera

