Efterlysning: glastallrikar och mexikanska glas

Den här glastallriken, eller snarare fyra stycken, köpte jag på rea på Åhléns i slutet av 70-talet. Ibland bedrar snålheten visheten, även på rea, och jag ångrade ganska snart att jag inte köpt ytterligare några. Men då var det försent. Om det är någon som kanske har några av dessa tallrikar liggande bortglömda i ett skåp och vill bli av med dem, så är jag villig att ge dem ett nytt hem, dvs köpa dem. Om inte, kanske någon ändå vet vad serien heter och var den är tillverkade.

Glastallrik

De blå glasen nedan är handblåsta mexikanska glas, inköpta på El Indio i Gamla stan på 90-talet. De är mina favoritglas, som jag använder varje dag och jag har kompletterat allt eftersom de ”slitits ut” under åren. Modellerna har varierat.

Affären El Indio finns visserligen kvar men har gått från att vara återförsäljare av mexikanskt hantverk till att bli en kommersiell souveniraffär och jag har inte lyckats hitta någon som säljer glasen idag. Någon som vet, eller som har några att sälja. Samma sak gäller det gröna glaset, också det populärt på 90-talet.

 

7 thoughts on “Efterlysning: glastallrikar och mexikanska glas

    • Tack för tipset, Agneta! Nu har jag testat att lägga ut en bild på tallriken så får vi se om jag får några tips. 🙂
      Kram, kram

  1. Hej! Såg att du letar efter gröna glas från Åhléns! Men du kanske har hittat så det räcker, det var ju ett tag sedan du skrev detta! Jag har iaf 11 st likadana om du är intresserad. Mvh Jenny

    • Hej Jenny!
      Tack för ditt erbjudande och förlåt att jag inte hört av mig tidigare.
      Eftersom jag aldrig fick något svar på mina efterlysningar bestämde jag mig helt enkelt för att skaffa en uppsättning helt nya glas av annan modell. Så de två jag numera har kvar kommer jag att spara och ta fram när det bara är maken och jag och jag vill duka litet extra.
      Stort tack ändå hälsar
      Meggie

    • Hej Jenny! Jag är ute efter gröna vinglas som de på bilden ovan. Har du kvar några som du är intresserad av att sälja? Isåfall får du gärna höra av dig! Med vänlig hälsning Linnéa

Kommentera

