Kräftsoppa à la Maj

Nu har det varit grått, vått och eländigt i snart en månads tid. Ett riktigt ”sopväder” alltså. Men man skulle också kunna vända på det och säga att det är ett perfekt soppväder.

Maken är iväg på sin nära nog dagliga runda runt Angarnsjön i jakten på nya arter. Ny månad och ett helt blankt papper som ska fyllas i den månatliga arttävlingen när det gäller fågelobservationer i just Angarn. Bloody serious bird watchers’ stuff!

Under tiden har jag varit och inhandlat en flaska vin och litet gott bröd. Hemma igen ska jag försöka reprisera min väninna Majsans god kräftstjärtssoppa, som hon och hennes man bjöd på när vi för ett tag sedan var och hälsade på i deras fina om- och tillbyggda stuga (numera hus) på Torö.

Listan på ingredienser nedan är helt enligt Majsans recept, men som så ofta när jag ska laga efter recept brukar det bli små justeringar här och där. Ibland för att jag tror att tillsatsen av några vitlöksklyftor, litet chili eller fransk senap kan förhöja smaken ytterligare, ibland för att jag helt enkelt inte fått tag i alla ingredienser som ingår och därför tager vad jag haver. Jag kommer dock att noga ange eventuella avvikelser från originalreceptet.

Kräftsoppa à la Maj
6-8 pers

Soppan serverad

Ingredienser

Ingredienser

  • 3 stora morötter
  • 1 medelstor gul lök
  • Några matskedar smör eller rapsolja till stekning
  • 1,5 l vatten ( alt byt ut några deciliter vatten mot vitt vin)
  • 3 buljongtärningar eller motsvarande koncentrerad fiskfond (Touch of Taste eller liknande)
  • 400 gr kräftost (mjukost)
  • 1 burk creme fraiche
  • 1 burk kräftstjärtar (OBS! här har jag istället använt räkor + 2 laxfiléer)
  • 3 msk idealmjöl
  • 1 knippa dill
  • Salt och svartpeppar

Gör så här

Riv morötterna grovt och hacka löken och fräs mjuka i smör eller olja.

Här gäller det att se upp så att det inte "bidde en tumme" också

Här gäller det att se upp så att det inte ”bidde en tumme” också

Fräsa morötter och lök

Pudra över idealmjölet, rör om och tillsätt vattnet och buljongtärningarna.

Har sett runt om på olika matbloggar att det är väldigt populärt att plåta olika rinnande tillsatser, så det är bara att hänga på även om det är ganska krångligt att hantera kameran med ena handen medan man häller med den andra. Man gör så gott man kan!

Har sett runt om på olika matbloggar att det är väldigt populärt att plåta rinnande tillsatser, så det är bara att hänga på även om det är ganska krångligt att hantera kameran med ena handen medan man häller med den andra. Men man gör så gott man kan!

Eftersom jag inte hade något idealmjöl hemma hoppade jag över det här steget för att avvakta tills soppan var klar. Känns soppan för tunn kan man tillsätta litet maizenamjöl utrört i vatten.

Det är ju lördag, därför byter jag ut litet av vattnet mot en skvätt vin.

Det är ju lördag, därför byter jag ut litet av vattnet mot en skvätt vin.

Låt soppan sjuda några minuter och rör ner kräftost och creme fraiche och låt koka upp.

Eftersom kräftstjärtarna var slut på ICA fick det bli en burk räkor istället. Men när jag gick igenom receptet litet noggrannare insåg att det inte framgår hur stor burk kräftstjärtar som avses och det kändes som att den burk jag köpt (170 gr) nog var i minsta laget till den angivna mängden vätska. Så jag rekommenderar att man tar 2 burkar x 170 gr, och varför inte en av varje sort av räk- och kräftstjärtar. Orkade jag gå tillbaka till affären igen? Nej, räddningen blev istället snabbtining av ett par laxfiléer som skramlat länge nog i frysen.

För den, som i likhet med mig, inte har haft i något idealmjöl är det nu dags att kolla konsistensen på soppan. Känns den tunn kan man tillsätta 2-3 matskedar maizenamjöl utrört i litet vatten.

Skär laxfiléerna i kuber och lägg ner i den kokande soppan.

Laxkuber

Salta och peppra lätt på laxkuberna.

Häll av spadet på räkorna / kräftstjärtarna och tillsätt.

Tillsätt räkor

Drag genast kastrullen från plattan;  om räkorna eller kräftorna får koka blir de lätt sega.

Justera kryddningen med eventuellt litet salt och några varv på pepparkvarnen.

Hacka och tillsätt dillen.

Hacka dill

Räksoppa

Voilà!

Nu hör jag en nyckel i dörren och strax kliver en frusen make över tröskeln. Right on time! Dags att hälla upp resten av vinet i glasen och servera soppan med ett gott bröd till.

Soppan serverad 2

One thought on “Kräftsoppa à la Maj

Kommentera

