Tussilago och fotboll

Även om snöskyffeln och piassavakvasten fortfarande står på givakt innanför porten, beredda att rycka ut vid eventuella återfall av vinter, började ändå vårtecknen till slut droppa in under den gångna veckan.

# 1. Tussilagon, om än litet motvilligt, har börjat lysa upp vägkanter och dikesrenar med sina små solar.

Tussilago 2

# 2. Den som väntar på något gott får ibland vänta (och lida) väldigt länge kan det tyckas, åtminstone tycker Maken det, men nu är den äntligen i full gång – FOTBOLLSALLSVENSKAN tillsammans med övriga fotbollsdivisioner!

AIK

# 3. Ett annat osvikligt vårtecken är den årliga Trädgårdsmässan som i helgen brett ut sig i Älvsjö. Jag vet inte vad det är med dessa mässor, som jag egentligen inte alls tycker om men ändå inte kan hålla mig ifrån. Trädgårdsmässa eller Matmässa kvittar lika och varje gång säger jag samma sak när jag lämnar stället. ”Aldrig mer! Det här var ABSOLUT sista gången, jag lovar”. Sedan går det några månader, minnet är kort och så är man där igen.

Trädgårdsmässan 2

Trängsel och massor av besökare och som vanligt ett antal utställare som man undrar vad de egentligen har för anknytning till trädgård och odling. Montern med de oerhört läckra designerjackorna i mjukaste röd mocka – vill ha, vill ha skriker det i mig – och som kostade en smärre förmögenhet; kan inte tänka mig att det är meningen att man ska gå omkring i en sådan och känna sig vacker medan man krattar eller gräver i landen. Eller de romantiska vita klänningarna i skiraste bomullsbatist med stråveck, volanger och spetsar tillsammans med blomsterprydda stråhattar som för tankarna till livet på engelska gods och herresäten – fast det är klart, de skulle nog göra sig bra när man sitter i sitt vackert inredda växthus bland citron- och olivträd i italienska terrakottakrukor och läppjar på ett glas syrenblomssaft och knaprar på en liten hembakad kaka med lavendelglasyr.

Det är då, när blodsockret har sjunkit ner i skorna trots tankarna på nyss nämnda glasyr, svetten börjar lacka och köerna tycks oändliga till samtliga utskänkningsställen, det är då jag ser högarna av strimlade och skivade grönsaker, stjärnformade gurkskivor och korkskruvslockiga potatisstrimlor. Som nattfjärilen dras till ljuset dras jag mot mannen med den hypnotiserande rösten som mässar om det lilla redskapets förträfflighet. Verktyget är en liten kniv som påminner om en potatisskalare och som både skalar, strimlar och skivar. Bara kniven kostar 150 kr, men köper man den där och nu så får man en liten tingest på köpet som förvandlar potatisar till spiralformade pommes frites. Och som om detta inte vore nog, i priset som nu är nere i ”endast 100 kr” får man dessutom en liten plastbehållare att trycka ner i till exempel en citron eller apelsin och som snabbt fylls med saft när man klämmer på frukten. Jag inser ju omedelbart att detta är något som ett välutrustat kök bara inte kan vara utan, så hundralappen byter snabbt ägare och de oundgängliga redskapen försvinner ner i min väska där fyra ark bakplåtspapper i silikon redan ligger och väntar.

Trädgårdsmässa redskap

Större delen av gårdagen förvandlades till ett träningsläger där jag trots idoga ansträngningar aldrig lyckades komma ens i närheten av det ekvilibristiska handlag med redskapet som försäljaren med det välsmorda munlädret uppvisade. Potatiskrokarna gick av på mitten och allt som blev kvar var ett antal ihålig potatisar. Att skala gick inte alls, det enda kniven möjligen kan duga till är att strimla vitkål till salladen. Så det här ”kapet” kommer att förpassas till lådan med alla andra värdelösa ”kap” som jag gått på genom åren.

Snöskyffel    Här står de, redo att sopa till Kung Bore om han skulle våga visa sitt fula tryne någon fler gång den här våren.

4 thoughts on “Tussilago och fotboll

  1. Hejsan, Meggie!

    Även jag har varit på trädgårdsmässa utan att slita ut varken plånbok eller skor 😉
    Anita visar upp mängder med vackra rum fr. Nordiska trädgårdar här:
    http://anitalinder.wordpress.com/2013/04/13/tradgardsmassan-nordiska-tradgardar-april-2013/

    Så trist att den där lilla manicken inte fungerade, men du blev ett minne rikare 😉
    Man får vara glad för det lilla.

    En röd jacka i mocka..ahhhh..vill också ha 🙂
    Jag minns att du skrev likadant förra året..aldrig mer gå på mässa…men så blev det i alla fall en tur. Kan tänka mig att det fanns mycket inspirerande och fint att titta på så några idéer har du säkert gömt undan tills våren/sommaren visar sig.

    Fotboll är alltid ett säkert tecken på att varmare tidet väntar.
    Ha det så gott! Kram, Agneta

    • Hej Agneta och tack för länken till Anita Linders blogg. Jättefina bilder även om jag för ett ögonblick undrade om vi varit på samma mässa – men ibland ser man inte ”skogen för alla träd”, haha.
      Nu gläds vi åt att det äntligen kommit litet värme. Märkligt vilken effekt litet sol och regn har haft på snön, nästan inget spår kvar av vintern. Och med blåstens hjälp går kanske isen upp i morgon. 🙂

      God natt önskar
      Meggie

  2. Är det detta som kallad hatkärlek tro 😉 Ett vårtecken är det ändå att traska runt och förundras av det senaste i trädgårdsväg. Lite nya frösorter och kanske några kul idéer till stugan fick du säkert med dig hem. Visst blir man sugen på dessa förträffliga och vackra små köksredskap i läckra färgen som funkar så lekande lätt men väl hemma i köket blir det ibland snarare en katastrof. Det kommer en höstmässa också, Meggie! 😉
    Kramen Sylvia

  3. Jag tyckte verktygen mer såg ut som gamla operationsinstrument. Kanske de kan användas som sådana. Vi köpte förra året en rot att lägga ner i odlingslådan vars blommor skulle hålla rådjuren borta. Och det gjorde dem. Men dem höll även alla grönsakerna borta. Inget växer där sedan dess.

Kommentera

