Restaurangbesök och vinterpromenad

Häromkvällen blev jag bjuden på middag på stan av äldste sonen. Restaurangen han valt var Peppar på Torsgatan i Vasastan, ett ställe jag senast besökte för så där en 25 år sedan när restaurangen just öppnat, ditlockad av lysande recensioner. På den tiden var det som att sitta i ett 50-talskök med kala och murriga senapsgula väggar med tidstypisk köksbelysning – långa metallstänger med runda, vita porslinskupor. Mat, dryck och kaffe serverades på udda porslin, glas och koppar. Åttiotalets trendnissar hade lyckats, tyckte alla!

Minns inte om inriktningen var amerikansk redan då, men nu var det i alla fall som att stiga in i ett pepparkakshus dekorerat med kitschigt amerikanska juldekorationer à la polkagriskäppar i plast, glittriga girlanger och annat lika amerikanskt krimskrams. Man verkade ha missat att vi faktiskt passerat tjugondag Knut!

Rest Peppar

Rest Peppar 2

Men det var varmt och ombonat, skön musik på lagom ljudnivå och god, rustik och välkryddad sydstatsmat, som hämtad från cajundistrikten i New Orleans. Sonen beställde in deras chili medan jag åt fisk (som jag inte vet vad det var) ”direkt from the muddy waters of Mississippi”. Låter kanske inte så aptitligt, men den var alldeles utsökt tillagad och serverades med en kryddstark kräft- och räksås. Efter att ha smakat på varandras mat kunde vi samfällt konstatera att vi båda gjort goda val.

Det är inte så ofta man får egen tid på tu man hand med sina barn och det blev en trevlig kväll tillsammans på ett ställe med mycket ”rock ’n’ roll”.

Vaknade i idag till en vacker morgon med isrosor på fönstret och en termometer som visade -23 grader.

Isrosor

Det blev en dag i ”sportsoffan” men i en paus mellan damernas skidskytte och herrarnas längdskidor kände jag ändå att jag inte kunde låta denna fantastiska vinterdag helt gå till spillo. Jag tog en promenad ner till sjön för att inspektera kvaliteten på den nyplogade skridskoslingan och se om det skulle vara någon idé att gå upp på vinden och leta fram långfärdsskridskorna.

Sol genom rimfrost

Solen slog gnistor i de rimfrosttäckta träden och snön knarrade så härligt under skorna. Kanske var det kylan som avskräckte, sjön låg oväntat öde men isen verkade bra om än något kärv. Så det blir strax en tur upp på vinden. Först ska jag bara vara litet klimatsmart och passa på att frosta av frysen, nu när man kan utnyttja kylan och ställa ut allt på balkongen.

One thought on “Restaurangbesök och vinterpromenad

  1. Hejsan, Meggie!

    Det viktigaste var ju att maten smakade bra men måste medge att interiören inte är i min smak alls, alldeles för prålig/plottrig. Påminner lite om de Asiatiska inredningarna.

    Långfärdskridskor låter härligt och hoppas du hade inspriationen kvar after jobbet med frysen. En god idé som jag ska anamma snarast. Jag brukar stoppa det mesta i ”dramaten” som jag drar ut på balkongen när det är såhär kallt. Man måste vara ‘smart’…

    Där har jag just nu ett täcke/överkast i en platspåse för att ta död på några kvalster och det är ju aldrig fel. I går fick kuddarna sig en omgång och vid -10 dör de små rackarna snabbt 🙂 Borde ta även bäddmadrassen men får väl se hur långt energin räcker en dag som denna.

    Mycket skidor på TV och dags för att göra upp ny budget då nya ålderspensionen som just anl. har ”rasat i höjden” 😉 Efter skatt kommer den inte ens att täcka hyreshöjningen märker jag, så allt prat fr. Herr Borg i TV, faller mig inte i smaken för det är annat som stiger i pris också. Alltid minus varje år i slutändan vilket inte inger glädje utan återigen åtsramningar. Letar nu efter att billigare Internetabonnemang…suck för sådant jobb.
    Nåja, som ensam ålderspensionär får jag vara glada över livets nödtorft.
    Önskar dig en fin söndag!
    Kram, Agneta

Kommentera

