Vabb och inställt lussefirande

Idag är det äntligen Lucia på riktigt, men det känns som luciafirandet redan pågått i ett par veckor. Det här måste också vara den vecka på året när den svenska produktion går back eller åtminstone på sparlåga och när väldigt många föräldrar, och även arbetande far- och morföräldrar för den delen, går ner på deltid. De dyker upp sent på jobbet med andan i halsen och försvinner sedan igen strax efter lunch för att hinna med ännu en luciaomgång på dagis och skolor för att titta, fota och filma sina telningar, när de som lucior, stjärngossar, tomtenissar och pepparkaksgubbar tågar i procession genom korridorer och gymnastiksalar.

Förra veckan var jag inbjuden till äldsta barnbarnets, som går i nollan, tomteparad på morgonen och idag hade jag sett fram emot att få se hennes bror för tredje året dra på sig pepparkakskostymen. Han går nämligen på ett dagis där pepparkaksgubbarna ännu inte avskaffats! Tyvärr fick vi skrinlägga de planerna då han kom hem med hosta och feber i går kväll, och istället fick jag rycka in och ”farmors-vabba”. Föredömligt från försäkringskassan för en gångs skull att föräldrar vid behov fanktiskt kan överlåta sin rätt till ledighet för sjukt barn på någon, och denna någon behöver inte ens vara en släkting.

Lucia på dagis

Pepparkaksgubbe vid ett tidigare lussefirande

 

Nu blev det istället ett stillsamt firande med hemkokt slånbärssaft, lussebullar och negerbollar. Fy, ja, jag vet, man får inte använda det ordet, men det sk-ter jag i. För mig borde det ordet vara K-märkt och har ingenting med rasism att göra, men mer än så tänker jag inte gå in i den diskussionen.

När jag på väg hem vid fyratiden gick genom vårt lilla centrum var redan hela polisstyrkan på plats på torget tillsammans med ett stort antal volontärer i gula reflexvästar. Av antalet att döma skulle man kunna tro att de väntar sig rena kravallerna i kväll men samtidigt känns det skön att det är många vuxna är ute och rör på sig, eftersom det här är en kväll och natt när många ungdomar kommer att smaka alkohol för första gången och där det kan sluta illa om inte vuxna finns till hands. Känns som det skett förskjutningar i tiden även här, på min tid var det natten till Lucia som det hände saker och då av ganska oskyldig natur. Det mest spännande var när man samlades för att lussa för någon lärare och vilken eventuell ”uppskattning” det skulle röna.

Trevlig luciakväll!

One thought on “Vabb och inställt lussefirande

  1. Jag var på Luddes Ur- och Skurdagis där allt firades utomhus naturligtvis . Barnen med overaller under sina lucia- och tomtedräkter. Såg ut som michelingubbar när de skred/ rullade in. Jag pratade med en fröken och frågade lite deltagande: och ni har haft jobbigt på sistone? Hurdå? undrade hon. Ja, snöstormen som var i förra veckan… Nejdå, det var bara underbart. Vi åkte stjärtlapp i parken hela dagen…. Det här är bästa tiden tyckte hon. Jaha, sa jag , men tänkte nåt annat.

Kommentera

