Mingel och vingel på matmässan

Gratis är gott – och idag har jag gratisätit mig igenom Mitt kök-mässan i Älvsjö. Det har varit hemlagad varmkorv med tryffelmajonäs och rostad lök och små risbröd fyllda med en kryddig långkoksröra av fläsklägg och karré med pressgurka tillagat av Christian Hellberg (en av kockarna i TVs Kockarnas kamp). Otroligt gott! Förstår mer än väl att Stockholms vackra, välsminkade damer i högklackat gärna betalar mer än hundralappen för en ”korv med bröd” på hans restaurang om de serveras det vi fick smaka. Vidare avnjöt jag också Mat-Tinas Lax Stroganoff och marockanska köttbullar, chokladdoppade jordgubbar, korvar och marmelader av allehanda slag och bröd bakat på nästan enbart frön och nötter. Som avslutning litet olivoljeprovning med varm potatis och på det en underbart god chokladmousse gjord på just olivolja och choklad. Låter kanske  väl oljigt och inte så gott men smakade förträffligt. Receptet har jag med mig hem, så kanske kan det bli en dessert att överraska med någon av de kommande storhelgerna. Visste ni förresten att om man ringlar litet olivolja över middagslaxen (eller annan fet fisk) ökar man upptaget av omega-3 från fisken med 50 %.

Bortsett från inträdet blev det en dag som inte kostade mig ett öre. De medhavda kontanterna gick åt till inträdesbiljetten och nästan inte någon av utställarna tog kort. Tydligen var det fler än jag som inte tänkt på att ha ordentligt med kontanter på sig för köerna till de två bankomaterna var ”kilometerlånga”, så det fick vara. Jag ville ju inte missa kändiskockarnas goda mat.

Lämnade mässan med samma känsla som jag har varje år, i mitt tycke litet för mycket tingeltangel, för mycket fokus på vin och sprit och för litet på mat. Alla går omkring med ett glas i handen och först minglar man, sedan vinglar man. Det här var nog sista året jag åker hit, fast det säger jag ju varje gång, och litet kul är det ju ändå…

Den här fantastiska tavlan, gjord av öländska lökar, både hälsar välkommen och tar farväl av besökarna på årets matmässa.

4 thoughts on “Mingel och vingel på matmässan

  1. Hejsan, Meggie!

    Jaha ja, det är mycket god mat som du beskriver här och jag som ska äta middag om en stund. Vad skulle jag här o läsa för just nu 🙂

    Kokt fisk och rotfrukter väntar i köket men det verkar mindre gott nu ;-(
    Nåja, nyttigheterna åker väl ner ändå för jag älskar fisk i alla former.

    Tryffelmajonäs har jag aldrig hört talas om och undrar om man kan köpa sådant på tub? Citronmajonäs är jättegott på fisk t.ex. men tryffel ?

    Förstår att det var intressant att mingla och provsmaka så det blir nog en tur nästa år igen…vem vet 🙂

    Det sägs ju att all reklam är bra även om den är dålig och måste väl medge att Ölandsbonden fått bra reklam, men attans vilket slöseri med en bra grönsak då jag antar att lökarna ska kasseras efter mässan.. 😦

    Ha det så gott! /Agneta

    • Du Agnete, fisk med rotfrukter låter inte bara nyttigt utan också väldigt gott. Kanske med litet tryffelmajonäs på, haha! Den vi fick smaka var väldigt god och smaksatt med tryffelolja. Tyvärr tycker jag att den tryffelolja jag köpt tidigare bara luktar petroleum och det är inte gott. Men det hänger nog på vad man är beredd att betala.

      Kram kram
      Meggan

  2. Vi var ju där på söndagen, men efter Hälso- och Vintermässan, så vi tog det kort och jag tror bara delvis. Alla de fina rätterna som du pratar om såg vi inte mycket av. Men som jag sa i annat sammanhang, en stekpanna och vitlöksskalare(!) blev det. Och lite korv.

Kommentera

