Tji nypon men soppa ändå

Det är väl få saker i naturen som så direkt både förebådar den kommande sommaren och sätter punkt för den när hösten gör entré som slånbärs- och nyponbuskarna. Slånbärsbusken som på våren kantar åkrarnas dikesrenar överdragna av den skiraste, vita spetsgardin och nyponrosen, den rosa, ljuvliga. På hösten är slånet litet mer anonymt med sina blåsvarta bär medan nyponbusken, lysande orangeröd, fullbordar höstens röda symfoni.

Inspirerad av min bloggvän Annas inlägg härom veckan, där hon reflekterade över hösten och berättade hur hon hade plockat många liter nypon och sedan gått direkt hem och kokat en god nyponsoppa, fick jag idag Maken med mig ut i skogen för att se om det fanns några nypon kvar. Tyvärr var det som jag misstänkte, de kalla nätterna som varit under veckan hade gått hårt åt nyponen och de flesta hade färgats svarta av frosten.

Men det blev nyponsoppa i alla fall. Eftersom jag ofta lever efter devisen ”den som spar han har” har jag fortfarande en hel del torkade nypon kvar efter fjolårets skörd. Jag plockar och plockar men sedan nänns jag som vanligt knappt använda det jag samlat på mig. Men nu var det dags att unna oss och njuta av varsin tallrik hemlagad nyponsoppa till efterrätt med litet vispad grädde och rostad, flagad mandel.

Jag brukar använda mig av ett recept i Vår Kokbok, det enda tillägget jag gör ibland är att låta en vaniljstång koka med.

3 thoughts on “Tji nypon men soppa ändå

  1. Hejsan, Meggie!
    Åh vad gott det ser ut med ”riktig” nyponsoppa och grädde. Åt jag ofta som barn men numer bli det aldrig. Smaken är inte riktigt samma som förr och det vete katten vad den där pulversoppan som finns i butiken egentligen innehåller. Eller så är det barndomens smakminnen som spökar…kanske 🙂
    Trevlig helg! Kram, Agneta

  2. Hej Agneta, jag tror att man uppskattar den ”riktiga” nyponsoppan mer nu. Som barn brydde man sig inte så mycket och dessutom var det ju bara den som fanns, så det var inte något märkvärdigt. 🙂

    Önskar dig en trevlig helg!
    Meggan

  3. Åh, så flitig du är! Så gott du bjuder på!
    Nog var det ett tag sedan jag plockade nypon. Har för mig jag kokade upp nypon och passera till pure och frös in och sedan plockade fram och kokade soppan. Något som både vi och ungarna gillade och med en klick grädde till är det ju en riktigt delikatess.
    .
    Önskar dig en riktigt trevlig helg!
    Kram Sylvia

Kommentera

