Borta bra men hemma bäst?

Så är vi återbördade till stan igen, inte helt utan abstinens, i alla fall inte när det gäller tystnaden och lugnet. I övrigt är det ganska skönt att komma hem till bekvämligheten ett tag igen, Det finns inte mycket kvar att göra i Paradiset så här års annat än att elda för att hålla värmen, allt är kallt, blött och visset och naturen förbereder sig för den stundande vintervilan.

Igår ägnades dagen till att omplantera alla sommarens pelargonier, som fortfarande blommar praktfullt, och successivt vänja dem vid det varmare inomhusklimatet. De är många kan jag säga, betydligt fler än vad som får plats i lägenheten, vilket gör att jag nu även bidraget till utsmyckningen av trappuppgången. Nu lyser de upp fönsterbrädorna på tre våningsplan.

 

Nu väntar ett par dagars intensiv, och efterlängtad, samvaro med två av barnbarnen medan föräldrarna roar sig i New York. Litet avundsjuk är jag, kanske inte så mycket på New York i sig, som verkligen är en häftig stad– en smältdegel av färg, ljud och dofter – som på att de även ska göra ett återbesök i Princeton, N.J. och uppleva gamla minnen från tiden vi bodde där.

7 thoughts on “Borta bra men hemma bäst?

  1. Du Meggie. Om du kommer over till New York maste du komma och halsa pa oss!!!
    Vad fina dina pelrgoner ar. Jag ar alltid for lat for att ta in mina pa hosten. Och ar alltid lika sur over migsjalv varje var att jag inte tog hand om dem nar det borjade bli riktigt kallt. Kanske att jag gor en anstrangning med det iar??? Jag gjorde en ”vinter rojning” av tradgarden igar. Ar helt slut idag. Men kanns bra att lata allt vila rent och snyggt tills varen antligen ar har.
    Forstar att du bade ar glad och ledsen over att vara tillbaka i stan. Paradiset funkar pa sommaren men nar det val borjar bli kallt och regna alldeles for mycket, ar det skont att kunna komma hem till el och bekvamligheter. Ta hand om dig. Kram Gisela

    • Tack för inbjudan, självklart skulle jag höra av mig! Jag skulle jättegärna vilja åka över igen, problemet är dock att jag ogärna flyger och det är ju litet svårt att ta tåget som man kan göra när man ska någonstans i Europa. Men jag jobbar på det och jag flög ju faktiskt, om än motvilligt, när vi skulle ut och fjällvandra, så man vet aldrig….

      Finns du på FB?

      Kram och ha’ de’!
      Meggie

  2. Ja, lite abstinens är det efter sommaren och dess utomhusupplevelser. Bra tips med pelargonierna! ska fundera på saken…:)

  3. Visst har stan sin tjusning efter sommarvistelsen på landet. Nu har vi stängt igen helt och båten är upplagd. Blir det en fin vinter och isen ligger tar vi en dagstur med skidorna på över till ön.
    En trevlig idé att pynta upp i trappuppgången. Pelargoner kan vara som mest prunkande när det är dags att fara hem till stan. Må så gott. Kram Sylvia

    .

    • Ja, visst är det litet sorgset men som sagt samtidigt5 ganska skön så här års. Låter fantastiskt att ni kan ta er på skidor om det blir en sådan vinter!

      Kram Meggie

  4. God kväll, Meggie!
    Har läst om strapatserna på Kungsleden och sett alla vackra fotografier. Vilken upplevelse du haft. Men viss ÄR Sverige ett otroligt vackert land med skiftande natur fr. söder till norr. Tänk ändå så mycket det finns att utforska i vårt eget land. Spännande.

    Pelargonier fanns alltid på fönsterbräden i trappuppgångarna när jag var barn, men numer ser man sällan sådant. Inte alltid dom får stå kvar heller.
    Nu har vi lite vinter redan med runt 0 grader och det är väl lite väl tidigt kan man tycka men sommaren har ju inte varit något att skryta över. Mest regn…i överflöd.
    Nu är det dags för sängen och en bok innan ögonen ramlar ihop 🙂
    Kramen, Agneta

  5. Hej Agneta, så roligt att höra av dig. Har underat över hur du har det och hur du mår och jag hoppas det är något så när utifrån dina egna referenser.

    Ja, visst är det ett vackert och varierande land vi bor i och det kan ju tyckas litet märkligt att så många verkar mer hemmastadda på exotiska ställen som Thailand, Vietnam och Dominikanska republiken än på våra egna turistställen (och sånt som ligger utanför turiststråken ska vi inte tala om). Men det är väl inte ”flashigt” nog att turista på hemmaplan.

    Pelargonerna lyser verkligen upp, både inne och i trappen, och än är det många knoppar som väntar på att slå ut.

    Många tankar och varm kram
    Meggan

    PS Har nu beställt boken du rekommenderade, ”Tiden där emellan”. Tycker mycket om att lästa böcker som handlar om motståndet/motståndsrörelserna under andra världskriget. Hade en favoritförfattare när jag var yngre som hette/heter Hans Helmut Kirst som skrev väldigt bra (tyckte jag då i alla fall) både om själva kriget och livet vid sidan om. Andra favoriter var Leon Uris böcker, också från den här tiden. Men det var länge sedan och vet inte hur de håller idag. DS

Kommentera

