Trattkantarellernas tid är nu

Inte nog med att man måste akta sig för både björnar och jägare, nu måste man se sig för var man sätter ner fötterna också. Idag när jag var ute och plockade litet blåbär – ja, jag vet, plockandet upptar en stor del av mitt liv just nu – upptäckte jag plötsligt att jag var omgiven av hur mycket trattkantareller som helst. Känns som det är litet väl tidigt. Jag har inte tid att plocka svamp när det fortfarande finns så mycket oplockade bär kvar.

 

Jag har ett något märkligt förhållande till det som finns i naturens skafferi. Jag plockar och plockar och packar frysen full av både bär, sylt och saft tillsammans med trattkantareller så att dörren knappt går att stänga. Problemet är att jag sedan nästan inte nänns använda bären och svampen, för man vet ju aldrig om det kommer att finnas nya att plocka nästa år.

 

Idag har jag också upptäckt Rysk Yoghurt! Jag brukar ofta ha en burk turkisk eller grekisk yoghurt i kylen, den är så god och användbar till så mycket. Kalla såser, efterrätter, bak, smoothies med mera. När jag har gått förbi mejerikylen har jag också sett att det finns en rysk variant, men av någon outgrundlig, förutfattad mening har jag fått för mig att den inte kan vara god. Säkert väldigt syrlig och vattnig, det vill säga med en massa vassla som ligger som diskvatten överst i burken, har jag tänkt. Häromdagen, när det var dags att förnya yohurtförrådet, var det enda som fanns på hyllan just den ryska och efter viss tvekan hamnade den till slut i korgen.

Eftersom eftermiddagens bärrunda resulterat i både hallon och blåbär tänkte jag servera dem som avslutning på middagen. Rörde ihop yoghurten med litet flytande honung och kardemumma och klickade över bären. Säger bara: Så enkelt och herregud, såååå gott! Den godaste yoghurt jag ätit och jag förstod varför, när jag läst litet noggrannare på yohurtburken – 17 % fett! En gammal sanning, fett är gott! Den får det bli i fortsättningen, men inte alltför ofta.

2 thoughts on “Trattkantarellernas tid är nu

  1. Oh, känner igen mig precis. Sommar och inpå hösten består mathållningen delvis av samlandet och odlandet : Låter faktiskt lite mellan äldre och yngre stenåldern. Hoppas också få springa på svamp snart, gula kantareller längtar jag efter, hoppas hoppas…

  2. Bestäm nu att ALLT ska vara uppätet till 1 september 2013! Inte ett bär eller en svamp kvar efter detta datum. Det kommer nya och gör det inte det så får du äta rysk youghurt i stället…:). Jag har inte prövat den ryska, men väl den turkiska som jag tyckte var supergod och glatt åt upp hela burken på 2-3 frukostar, tills även jag såg fetthalten…

Kommentera

