Det finns Norrlands Guld och så finns det Norrlands Guld!

Lagom till att de sista gästerna rest hem i helgen och ”Pensionat Paradiset” slagit igen portarna i avvaktan på lingonsäsongen svämmade plötsligt skogen över av bär; blåbär, hjortron och hallon. Halva juli har jag gått och vänt på blåbärsriset för att verkligen övertyga mig om att där inte fanns några små gröna kart som kunde tänkas förvandlas till blåa bär. Men nej, tomt, tomt, tom! Och så förra veckan var där plötsligt fullt av, stora, söta blåbär på varenda ruska – som om någon varit ute under natten och hängt upp dem. Var kom de från? Ingen som vet…..

Och på myren är det gult, gult vart man än ser. Som sagt, det finns Norrlands Guld och så finns det Norrlands Guld! Ett riktigt fint bärår tycks det ändå bli till sist, den bistra sommaren till trots.

 

Och lagom till denna naturens förvandling rullade också karavanerna av små skraltiga öststatsbilar in, fullastade med lådor och bohag högt över taket och med gps:erna inprogrammmerade på de hälsingska bärskogarna. Så nu gäller det att vara på tå om man ska få något med av kakan. Alla skogar och myrar inom en mils radie betraktar jag som ”mina” och jag bevakar dem likt en tigrinna sina ungar. Jag tycker inte om några inkräktare, åtminstone inte förrän jag har fyllt min egen kvot av bär. Det låter kanske ogint, men så är det och det står jag för.

I tre dagar har Maken och jag dammsugit den närmaste myren och hittills har det blivit cirka 15 liter hjortron. Sättet vi plockar på skiljer sig något åt. Maken tar alla bär, stora som små, även de som bara består av en eller två ”kärnor”, bara de har någon form av gul nyans, det vill säga allt från orange till gult till blekgult till nästan grått. Själv är jag mer selektiv i mitt val och endast de stora, precis nymogna orange-röda och helt fria från alla former av skönhetsfläckar landar i min hink.

Makens bär kokas ihop orensade och passeras till mos för att sedan serveras till dem som har svårt för kärnor som fastnar mellan tänderna. Mina däremot rensas och kokas till den finaste sylt, haha…., att serveras varm till glass, friterad camembert, bakverk och annat gott!

Makens bär…..    (fast det fanns fina i hans hink också!

…och mina bär!

Det perfekta hjortronet, fortfarande orange-rött men mjukt och moget

 

Till kaffet i kväll blir det fest på en liten hjortonbakelse med glass eller grädde.

 

Hjortronbakelse

Att ha ett paket smördeg i kylen eller frysen är alltid bra om man oförhappandes får gäster. Tillsammans med litet frukt, bär eller sylt kan man snabbt åstadkomma underverk.

  1. Rulla ut smördegen (jag använder alltid färsk) och tag ut önskat antal rundlar med ett glas.
  2. Skåra en ram med  kniv någon centimeter innanför ytterkanten utan att skära igenom degen.
  3. Bred ut litet hjortronsylt (eller annan sylt) innanför ramen och grädda i 12-15 min i 200 grader tills ramen, som nu rest sig, fått fin färg.
  4. Servera med litet vispad grädde eller glass.

 

Under veckan har det även blivit åtta liter blåbär. Av någon märklig anledning blir det dock aldrig sylt i motsvarande mängd. Nu väntar jag bara på att hallonen ska mogna där ute på hyggena.

5 thoughts on “Det finns Norrlands Guld och så finns det Norrlands Guld!

  1. Oj vilken lycka att hitta sådant i skogen! Man blir alldeles varm när man ser och läser vad du hittat ute i naturen. Tänkte ut och leta blåbär i min skog också, men 15 liter lär det inte bli om jag försöker aldrig så.Det regnar också…

    • Tack Anna! Fast det var bara 8 liter blåbär och det var med bärplockare. Har idag varit ute och letat gula kantareller, som alla säger att det finns så mycket av men som vi aldrig hittar några häruppe. Bara sex små gula ”knappar” i nordöstra hörnet av min tomt! De kommer troget år från år, men sprider sig aldrig vidare, tyvärr.
      Kram

  2. Så kul att det finns bär på så nära håll men det är nog också många timmars krypande i snåren. Så härligt att fylla frysen med och njuta av i vinter.
    Så fina bilder du visar och hjortronbakelsen, ser så läcker ut. Den skulle jag nog våga mig på. Här på ön finns det varken blåbär, hjortron eller lingon men hallon finns det och de är fina i år.
    Förstår att det är rena kriget däruppe om skogens guld med långväga gäster som kommer farande och vill ha del av kakan. Du får hålla vakt om ditt revir med näbbar och klor 😉
    Kram Sylvia

  3. Hej, Meggie!
    Ja du, Norrlands Guld som du visar här borde visas på TV-reklamen i stället för den andra varianten som inte är lika nygttig men som sponsrar sändningar av sport/idrott…..hur nu den ekvationen går ihop?

    Så härligt att komma hit och ”landa” i naturen med alla vackra och goda bär som jag bara ser i burkar som säljs i butikerna till ockerpriser. Låter som en god idé att pressa hjortronen för de där små kärnorna är ett elände. Jag brukar köpa frysta Björnbär och i dom finns de eländiga små kärnorna också som envist fastnar på de mest omöjliga ställen. Men nyttigt är det med blåa bärsorter som innehåller mycket antioxidanter och då särskilt blåbär…som är supergott. Särskilt den jättestora varianten.

    Klart att du ska vakta ditt revir så gott det nu går 🙂 Rätt tänkt!

    Det är för mig totalt obegripligt att inte svenska arbetslösa/studerande ungdomar ids plocka bär!! När jag gick i skolan så var det många ungdomar som låg på alla fyra och plockade jordgubbar på stora odlingar tills både knä och rygg värkte undr sommarlovet. Är det inte ”fint” att göra så i dag? Bättre att inget göra alls, som nu ?

    Fattar inte hur människor fr. andra länder har råd att ta sig hit, bo och äta och ändå tjäna pengar??

    Ha det nu så gott med alla dessa vitaminrika och vackra bär !
    Kramis, Agneta

    • Hej Agneta!
      OS är över och abstinensen har slagit till, samtidigt blir det äntligen tid att litet mer ordentligt ta hand om bloggen och vännerna där. 🙂

      Är hemma i stan en vecka för att vara med och se till att allt funkar när alla lägenheter i vår bostadrättsförening ska få nya säkerhetsdörrar och postboxar i entrén. Mycket byte av nycklar och det gäller att se till att vi får det vi behöver för att ta oss in och kunna hämta posten. Skönt att också få tid att ta hand om all tvätt som hopat sig under sommaren.

      Kram och fortsatt skön augusti!
      Meggie

Kommentera

