Besatt av mat och engelsk landsbyggd

Nu ska jag avslöja några ganska belastande och, i vissas ögon kanske, inte så smickrande sanningar om mig själv. Och det är min besatthet av vissa TV-program. En starkt beroendeframkallande genre är de engelska ”köpa hus/bo någon annanstans”-programmen som till exempel ”Escape to the country” som visas på TV8, där familjer med längtan tillbaka till naturen får hjälp att hitta ett hus på landet. Eller programmen där man köper ett ruckel, ibland rent utav en ruin, och tror att man för en ganska liten summa pengar och genom att göra allt själv på kort tid ska kunna skapa sig en fantastisk liten herrgård eller något annat tjusigt boende, vilket naturligtvis inte funkar. Här är det inte så mycket själva husen som spelar roll utan den sagolikt vackra engelska landsbygden som förför.

Erkänner också oförbehållsamt att jag är totalt, eller näst intill i alla fall, beroende när det gäller alla olika matlagningsprogram i TV, oavsett om det är Tina, Niklas, Jaimie Oliver eller Sveriges Mästerkock tillsammans med alla varianter av MasterChef – professional, celebrity, Australian – inklusive alla andra program av samma sort. Det riktigt skär i själen varje gång jag tvingas avstå från ett avsnitt.

Som tur är tjänar min egen ”Escape to the country” under sommaren som ett slags avvänjningsklinik och rehabilitering för detta beroende, eftersom vi på landet bara har det vanliga markbundna utbudet att välja på, 1:an, 2:an och 4:an.

Vet inte om man kan säga att ”som man bäddar får man ligga” i det här sammanhanget eller ”där fick hon så hon teg”, men när jag nyligen fyllde år var en av presenterna från son och sonhustru just en anmälan till nästa omgång av Sveriges Mästerkock. Självklart känner jag mig väldigt smickrad och jätteglad över deras höga tankar om min kokkonst, men hur tänkte de egentligen? Ville de verkligen se mor och svärmor göra bort sig offentligt? Så jag sa mycket vänligt Tack, men väldigt bestämt Nej tack. NO WAY att jag skulle utsätta mig för att bryta ihop och gråta i nationell TV. Jag skulle aldrig snabbt nog kunna komma på vad jag skulle laga av några givna ingredienser, än mindre hinna bli klar med en tvårätters på en timme för att sen som lök på laxen bli nergjord av Per Morberg. Som sagt, no way! Däremot tackade jag med glädje ja till den endagskurs i matlagning på Restaurangakademien som också ingick i presenten. Nu gäller det bara att bestämma sig för vilken av alla kurser i utbudet som känns mest lockande. Och vilken kock!

7 thoughts on “Besatt av mat och engelsk landsbyggd

  1. God kväll i stugan!

    Kan avslöja att jag under flera år sett de flesta av ”En plats på landet” och i solen eller både ock 🙂 Dessutom har jag även sett repriserna….undrar hur det står till här? Men det blir en trevlig resa och så får man ju gå husesyn som är kul. Gillar inredning.
    Grand Design är också aktuellt 🙂

    Men det var kul att först få se England och sedan gå husesyn i ett annat land 😉 Men nu är dom tillbaka med ”En plats på landet” igen.
    Har du också märkt att det finns en sak som alla säger…ååååh titta på takbjälkarna och brasan….och så utsikten.. 🙂 Men det har varit penningstinna köpare dessa senaste avsnitten…runt 6 miljoner…minst!

    Visas perfekt direkt efter ett annat beroendeframkallande program på Sjuan ”Judge Judy”, en dam med skinn på näsan. Blir man av med sin ilska om man så vill.

    Matprogrammen avstår jag ifrån utom Jaime ibland om tiden passar in. Men hade nojan ett tag på ”Masterchef” som jag slukade men nu har jag tröttnat för attans så dom stressar…blir jag svettig av att se.
    Laga mat i TV? Förstår att du avstår 😉 Roligt däremot att du får gå en kurs och ta det lugnt och vara anonym:-) Fy katten för att bli utskälld i TV….dom stressar ju folk!
    Lycka till med matlagningskursen
    Nattiskram, Agneta

    • Javisst är det kul att ”resa runt” i de där engelska programmen! Jag har också takbjälkar i stugan men i övrigt skulle den nog inte falla engelsmännen i smaken, haha! 🙂

      Det har varit en lång dag så nu är det dags att snart lägga huvudet på kudden.

      Kram och god natt!
      Meggan

      • Ja visst är det bra! Har just kommit hem från en kulturresa till Turkiet med yngste sonen. Och trädgården ropade kom ut, kom ut! Så där försvann ett antal dagar i ett svep. Full av inspiration! Och nu väntar en vecka med utbytesstudenter fr USA. Men jag kommer igen med bloggen när tiden räcker 😃

  2. Samma här med husprogrammen. Försöker se så ofta som möjligt. Framför allt de, där de flyttar ut på landet till ett nytt liv. Minns ett avsnitt där en kvinna och mamma till slut blev ensam med husbåt och barn (karln drog) och renoverade den jättefint eller ett annat avsnitt där pengarna tog slut till renoveringen, likväl som till det mesta i övrigt. Då får man se att hon tog några sömnadsuppdrag till byns befolkning för att förstärka kassan! Vad kan det ha blivit? 5 st à150 kr? Sen plötsligt var huset målat och färdigt! Masterchef engelska, tror jag, med två härliga karlar som bedömer. Härligt program! Men jag kan faktiskt förstå dig om du inte vill delta. För mig verkar det vara tortyr det de utsetts för. Vilken fruktansvärd stress. De ser ju livrädda ut!
    Kram och godnatt! I morrn till landet också.

  3. Förstår om du tackade nej till matlagning i TV. Att bli utsatt för en sådan press låter inte så kul. Måste nog tycka det börjar bli lite tradigt med alla mästerkock-tävlingar och matlagningssnuttar som snart finns med i pratprogrammen i de flesta kanaler.
    En endagskurs i matlagning på Restaurangakademien det måste vara riktigt lockande däremot.
    Läser att flyttlasset gott av stapeln och ser dina underbara bilder på julrosen som har artat sig så fint.
    Ha nu sköna dagar i stugan!
    Varma kramar.Sylvia

Kommentera

