Tur och retur Småland

 Så har vi varit ute och rört på oss igen! Fick i helgen följa med Maken som skulle göra ett fotojobb i Jönköping åt en antikhandlare. Resa, hotell och mat, som även inkluderade medföljande hustru, betald. Och ett par nätter på tjusigt hotell och goda hotellfrukostar är ju inte vardagsmat och inte något som åtminstone jag tackar nej till, även om jag kanske borde eftersom man alltid äter alldeles för mycket vid sådana här tillfällen.

Eftersom jag kände stor tacksamhet över detta generösa erbjudande hade jag svårt att bara glida in på en räkmacka och ta allt för givet, så jag hoppade över den planerade shoppingen i down town Jönköping på lördagen och erbjöd istället mina tjänster så gott jag kunde till detta uppdrag. Innan fotograferingen skulle vikt, längd, bredd och höjd på de drygt 400 föremålen noteras på små lappar. Antikhandlaren bar fram sakerna, jag och hans sambo mätte, vägde och skrev varefter Maken plåtade och tillsammans fick vi till ett sådant flyt i vårt teamarbetet att all fotografering klarades av redan under lördagen. Ett riktigt roligt jobb var det, där jag faktiskt också fick lära mig en hel del om alla vackra föremål liksom om tillverkning, tekniker och konstnärer.

 

Maken och jag hade bestämt att på hemvägen ta omvägen runt Växjö och hälsa på gamla vänner från studenttiden i Lund. Vi hade inte setts på jag vet inte hur många år, men det är märkligt hur snabbt man hittar tillbaka till varandra, plötsligt kändes det som det var igår. Underbart återseende och en verkligt trevlig kväll med god mat, goda ostar, massor med gott vin och massor med nostalgi och härliga minnen! Tack allra käraste Eva, Perra och Zappo!

Innan hemresan på måndagen blev det en liten rundtur i Växjö. Första stoppet var domkyrkan med all dess vackra glaskonst i form av bland annat Bertil Valliens underbara altarskåp liksom ”Livets och kunskapens träd” av glaskonstkonstnären Erik Höglund och konstsmidaren Lars Larsson. Därefter ett besök vid Växjö vattentorn, även kallat Ekotemplet. Genom vattentornets konkava reservoarbottnen får rummet därunder ett kupol­format tak,  som gör att ljudet studsar på ett mycket märkligt sätt med ett fantastiskt eko som följd. Detta har blivit en riktig ”hörvärdhet” i Växjö, så pass att man fått lov att bygga en ordentligt stor parkeringsplats i anslutning för alla nyfikna turister.

 

När jag på lunchen på jobbet idag berättade om vår lilla utflykt och att vi bland annat blivit bjudna på den gamla sjuttiotalsklassikern ”Flygande Jakob” (som jag faktiskt fortfarande gillar lika mycket nu som då) förlorade vi oss alla i minnen kring olika maträtter, vad de betytt för oss och vilka årtionden vi förknippar dem med. Det blev en lång lunch kan jag säga. Vem minns inte Kreolskans söndagsgryta och päron med smält After Eight, även de klassiska 70-talsrätter.

Trender kommer och går. Har ni någon speciell rätt som hör ihop med en viss tid i livet, något som ni kanske gillade då men aldrig skulle kunna tänka er bjuda på idag, eller något som förblivit en favorit genom åren. Berätta!

6 thoughts on “Tur och retur Småland

  1. Hejsan, Meggie!
    Men vad roligt du haft med maken och fotograferingen. Antika ting är både vackert och spännande för det finns en ”air” av svunna tider i allt. Tänk om möbler kunnat tala 🙂 Jag älskar gamla ting 🙂
    Så fick du trevligt med gamla vänner och många andra fina upplevelser också. Glaskonst är vackert och så fina foton du delar med dig av. Tack!
    Maträtterna är icke bekanta bortsett fr. Päron/After Eight 😉
    Kram, Agneta

    • Hej Agneta!
      Ja, visst är det roligt med gamla ting! Snart börjar ett av våra stora ”sommarnöjen”, nämligen alla auktioner där uppe i Hälsingland. Allt från riktiga bondauktioner där hela hemman säljs till utrop på insamlade och inlämnade saker från ”när och fjärran”. Precis som du säger, tänk om tingen kunde tala. Här finns så mycket omsorg, kraft, kultur och historia nedlagt i många av sakerna. Handsnidade och vackert dekorerade möbler, broderier, hemvävt och en massa annat. 🙂

      Kram och må så gott
      Meggie

  2. Hej Meggie.
    Kreolskans gryta var en av mina favvisar. Min mamma gjorde den vid lite finare tillfallen. Flygande Jacob var ju ocksa vanlig hemma hos oss. Jag alskar att bladdra i gamla kokbocker fran den tiden. Fick nagra i julklapp lite da och da. Bilderna ar hemska och ganska komiska men maten ser jattegod ut. Skall nog kora en nostalgi tripp och laga lite 70 talsmat!!
    Gisela

  3. Men så spännande uppdrag och vad kul att du också fick bidra och vara med på ett hörn. Helt underbar glaskonst du visar av känd glaskonstnär Erik Höglund som har gjort många vackra ting. Såg hans glaskonst utställning på Waldemarsudde i Stockholm för flera år sedan. Gillar de vackra glasmaskerna.

    ”Flygande Jakob” var länge sedan jag åt och likaså päron med smält After Eight, Gott var det och visst är det maträtter man minns. Vi bjöd också på fondue.vill jag minnas. En fonduegryta som fylldes med olja och så pinnar som fylldes med köttbitar och olika sorters grönsaker som fick fräsa i oljan och till det goda såser. Enkelt och bra. Bara att förbereda och fylla faten med kött och annat gott.och så fick gästerna göra jobbet. Många glada minnen från dessa fonduekvällar.
    Önskar dig en fin vecka.. / Kram

    • Fondue, javisst, en annan klassiker från 70-talet och som vi ofta samlade våra vänner kring. Ett trevligt och litet pyssligt sätt att äta och umgås. Jag brukade byta olja mot en stark oxbuljong smaksatt med soja och litet sherry, blev mycket gott det också. Kanske dags att ta fram den gamla fonduegrytan igen! 🙂
      Kram
      /M

  4. Det bästa jag visste att göra en lördagskväll i min barndom var Äggtoddy. Ett rått ägg (bara gulan väl??) som vispades med mycket socker till en ljusgul röra där sockret nästan smält. Man skulle inte känna sockret knastra, utan bara lent, luftigt i munnen…:) Det var vår tids ”sockerbomb”!

Kommentera

