Påsk i Paradiset

Visst är det det härligt när SMHI har fel i sina prognoser – åt rätt håll, om ni förstår vad jag menar. Som igår, långfredagen, när det var sagt att det skulle bli en gråmulen, kall dag med risk för snöbyar fram på dagen och vi såg hur vi kanske skulle bli tvungna att ställa in de planerade festligheterna på isen. Visserligen vaknade vi till en morgon helt insvept i vitt, vitt, vitt, men så fort solen kom fram smälte snön snabbt undan och det blev en helt fantastisk dag med strålande sol från en klarblå, molnfri himmel.


En tradition hos oss sedan många år tillbaka är att långfredagen alltid, nästan oavsett väder, tillbringas på isen tillsammans med vännerna runt om i viken som bjuds på ärtsoppa och punsch. Från början var det vår granne B som kokade ärtsoppan, men tyvärr finns hon inte med oss längre och jag har fått överta ansvaret för soppkoket, som numera också serveras med min egen version av den gotländska ”nationalrätten” saffranspannkaka med drottningsylt (enligt den gotländska traditionen ska det vara salmbärssylt) och grädde.


Det blev en sju timmar lång samvaro i goda vänners lag i den varma solen med god mat och dryck. Framåt eftermiddagen tog farbror Sven fram gitarren och det blev ett musicerande som sträckte sig från Taube och Dan Andersson till Beatles och Creedence Clearwater Rivival. Svårt att tänka mig ett härligare sätt att tillbringa den långa fredagen på.


Detta bildspel kräver JavaScript.

10 thoughts on “Påsk i Paradiset

  1. Hej, Meggie!
    Men så trevligt ni ser ut att ha det och en gitarr är aldrig fel 🙂 Foto på min gitarr finns på min Hemsida. Här fick vi regn som utlovat men så kom det snö också och det var inte alls utlovat…men då slapp ju ni få den 😉
    Trevlig tradition och många timmar ute i friska luften måste ha givit er alla en god natts sömn inkl. punchen 🙂
    Nu blir det TV och handboll här för inte vill jag missa ”de blågules” chans att få en biljett till OS i London 🙂

    Önskar dig en fortsatt trevlig samvaro däruppe i ”norr” !
    Kramis, Agneta

    • Tack Agneta och en riktigt Glad Psk till dig!

      Ja, vi hade verkligen en fantastisk dag p isen igr. ven idag har solen lyst strre delen av dagen.

      Hos oss r det ocks sport p, AIKs sista chans att ta sig till finalen i hockeyn och som de just ser ut att missa i och med att Skellefte gjorde 4-1. Makens mungipor hnger allt mer….

      Fortsatt skn och vilsam helg nskar Meggan

      ________________________________

  2. Där satt den 🙂 Ahhhh…..vilken match mot Makedonien…spännande värre…men vi vann och nu blir det både svenska damer och herrar som ska spela handboll i London och OS till sommaren! Bra jobbat 🙂

    Men vad har hänt här på bloggen? Bokstäverna å ä ö finns inte med i ditt svar, bara en ruta…hm…skumt värre, för det jag skriver går ju bra med åäö…ack ja bloggtekniken begriper jag mig inte på alls.
    Nåja, det är ju läsbart i alla fall med lite fantasi 😉
    Nå’t om AIK…vad nu DET är 😉
    Inga hängande mungipor här inte…allt ”blågult” som tar sig till OS är av godo 🙂
    Kramis, Agneta

    • Ja du, Agneta, det där svaret du fick av mig ser ju inte bra ut. Vet inte varför det blev så men jag misstänker att det beror på att jag inte skickade svaret via bloggen utan via det meddelande som kom med e-post om att jag hade en kommentar från dig ochj där det fanns ett svarsfält. Gjorde så även med en annan kommentar och ser nu att alla bokstäver med prickar och ringar över har fallit bort där också.

      Antar att du som jag ser fram emot OS-festen i sommar. Ska bli riktigt kul även om de svenska chanserna inte är så många. Men någon liten medalj blir det nog. Segling, kanot och simning brukar ju vara svensk-grenar. -: )

      Kraqm kram
      Meggie

    • Hoppas ni haft en skön och solig påskdag. Vi har haft en härlig dag i skogen men nu har det börjat snöa så lätt och minusgrader utlovas till natten igen.

      Må så gott!
      M.

  3. Hejsan Meggie!
    Inte alltid man kan lita på SMHI. Det blir som det blir. Nu ser jag att allt blev över förväntan, En underbar dag med sol, god mat och dryck tillsammans med goa grannar. Vilken trevlig tradition.
    Här var det riktig trist väder med snöblask och regn och jag byltade mer mig i soffan och läste ut Åsa Larssons bok Svart stig. Detta var den första Åsa Larsson boken jag läste men önskade att jag läst de andre före. Bra bok med bra intrig och roligt med Norrland som händelsernas centrum mot alla böcker som handlar om södra Sverige.

    Ha nu en fortsatt härlig påskhelg i ert Paradis.
    Kram Sylvia

  4. Åhhh, vilka härliga bilder på isen. Är kolbullarna utbytta mot saffranspannkakan? Och gitarrsång! Där skulle jag varit med och kört Tom Dooley, två-stämmigt…:)

Kommentera

