Baluns på Blåkulla i kväll

Trångt i luftrummet över vår sjö i kväll när påskkärringarna drar fram över himlen på sina kvastar på väg till Blåkulla. Först österut mot kusten innan de svänger söder över längs E4. Ungefär mitt emellan Tönnebro och Axmartavlan står skylten Blåkulla som pekar in till vänster mot Axmar by och den gamla masugnen, som enligt sägnen lär vara själva Blåkulla. På skylten sitter en häxa för att se till att kärringarna som kommer långväga ifrån hittar rätt. På Blåkulla blir det nu party och rajtan tajtan med Hin-Håle själv i dagarna två innan de på påskafton flyger hem igen. För den intresserade finns mer att läsa på här.

Själv har jag blivit kvar hemma i stugan (jag gillar inte att flyga, kvasten har gått sönder och katten blir åksjuk) och städat bort spindelväv och döda flugor som samlats över vintern och försökt få det litet påskfint. Påskfjädrar är stort här och överallt, både ute och inne, är det pyntat med fjädrar i alla de färger, i alla träd längs vägar och gator och i och utanför alla affärer. Således fanns det inte en fjäder att uppbringa när det var dags för mig att inhandla litet nytt påskpynt. Jag fick till och med tipset att plocka några från något undanskymt träd. Som tur är brukar jag spara fjädrarna från gång till annan, men de ser alltmer malätna ut för varje år.

Valnötsbrödet är just färdiggräddat och nu puttrar ärtsoppan på spisen inför morgondagens traditionella ärtsoppa och saffranspannkaka på isen som vi brukar bjuda på för vänner och grannar runt om i viken. Långfredagen är också den stora pimlardagen  här och pimplas gör det, inte bara fisk utan också en hel del annat.

4 thoughts on “Baluns på Blåkulla i kväll

  1. Hejsan, Meggie!
    Oj då, här händer det spännande saker i påsktider och intressant information lämnar du om Blåkulla och traditionerna däruppe i norr 🙂
    Brödet ser ut som en skulptur av keramik..otroligt vacker 🙂 Jo, tittar just nu på Bukowskis på TV8 som har reklampaus så nu har jag bara konst i huvudet 🙂 Men vackert som attan är det och valnötsbröd älskar jag.
    Hoppas helgen blir trevlig!
    Kram, Agneta

  2. Hoppas det goda vädret får råda så er plan håller, för det verkar vara trevligheter på G! Vissa delar har fått löfte om snö på fredag. De får gärna ha fel! Här börjar familjen droppa in!

  3. Tjena. Tänkte höra med dig ifall du har någon bild på påskkärringen som hänger där vid skylten till blåkulla.

    Passerade nämligen blåkulla igår då jag var ute med tradaren. Men lite väl svårt att försöka ta kort då man kör..

    Du kan väll höra av dig om du har eller kan ordna en liten bild på den =)

    • Hej Mattias! Tyvrr hade hxan inte kommit p plats nr vi passerade i sndags p vg upp till stugan och frmodligen har hon lmnat sin plats nr vi far sderut igen p tisdag. S jag har dessvrre inte ngon bild av henne. Jag har ocks varit p jakt efter en och letat p ntet utan att hiotta ngon.

      Glad Psk Meggie

      ________________________________

Kommentera

