Blåsippan ute i backarna står…..

Runt omkring mig börjar nu bloggvänner lägga ut sina härliga bilder som visar att våren verkligen tycks vara här på riktigt; blåsippor, vitsippor, krokusar och hyacinter. Allt jag fått syn på hittills är ett par solgula tussilagon i dikesrenen. En av vännerna gjorde mig till och med riktigt avundsjuk när hon berättade att hon redan hittat små späda nässlor. Tänk att kunna bjuda på nässelsoppa med pocherat ägg på påskbord!

Litet orolig är jag ändå vad som händer med växterna om det kommer ett bakslag. Om blomknoppar på träd, buskar och bärplantor luras att slå ut och sedan fryser bort. Har dock läst någonstans att det är ljuset mer än temperaturen som styr blomning och lövsprickning, så det är väl bara att hålla tummarna. Det är ju inte så lätt att gå ut i blåbärsskogen eller på hjortronmyren och täcka över med fiberduk!

Tills vidare får jag ägna mig åt och glädjas över vår spirande tomatodling som allt mer börjar ta över vardagsrummet. Minnas hur det såg ut växthuset förra sommaren och drömma om min goda tomatsoppa gjord på varma, solmogna (och ekologiska!) tomater. Återkommer och berättar mer om den när det är så dags. Kalla, smaklösa tomater från Holland eller Spanien göre sig ej besvär i den soppkastrullen.

10 thoughts on “Blåsippan ute i backarna står…..

  1. Hejsan, Meggie!
    Men åh, vilka härliga foton på fina tomater!
    Men vilken lycka att kunna ha tomatodlingar både inne och ute. Här i centrala Göteborg är det då inte lönt ens med en liten planta på lilla balkongen för jag tippar att avgaserna gör sitt till 😦

    Hoppas inte att det kommer en omgång snö igen. April är en lurig månad… 😉 Fick jag allt till det märker jag nu..april april..! Nog luras det den 1:a alltid.
    Lycka till med dina plantor!
    Kram, Agneta

    • Tack Agneta! Ja, jag längtar verkligen efter att få stoppa fingrarna i jorden snart. Det är litet svårt att förgro inomhus när man bor i lägenhet, svårt att hitta något svalt ställe så att inte plantorna ränner iväg för snabbt. Just nu har jag ockuperat fönstren i trappuppgången där det fortfarande är litet kallare.

      Vet inte hur farligt det är att odla i ”asfaltsdjungeln”, vackra blommor går ju bra men sånt man ska äta tycker inte jag heller känns riktigt bra. 🙂

      Må så gott önskar Meggie

  2. Oj, om det är årets plantor så blir jag full av beundran. Mina tomatfrön har inte kommit i jord än. Men purjolök och paprika är en bit på väg. Tussilago är väl underbara vårblommor. Vet ej men de trivs kanske inte så bra här, saknar dem. Såg många i dikena när jag var över senast. Det där med köldknäppar, ja hur ska man undgå det? Vi gömmer oss väl bakom naturens gång och får gilla läget!

    • Va’ bra att du påminde mig om paprikan. Hög tid att försöka få ner några frön i jorden tillsammans med några olika sorters basilika innan vi går in i april. 🙂

      Konstigt att ni inte har några tussilagon på Gotland, är jorden för kalkrik kanske?

      Ha’ de!
      Meggan

  3. Hejsan Meggie!

    Oj, så fina tomatplantor, snart börjar de väl att blomma Hmhm….

    En tussilogo är inte fy skam. Den är så söt och ett fint vårtecken. Fina dagar har vi och nu står väl även ni i startgroppen för att fara till stugen kanske. Vi väntar ett tag till för än ligger isen kvar i viken på norrsidan men snart börjar sommarlovet för oss!

    Kram och ha det gott / Sylvia

    • Hur går det för dig, Sylvia, har du fått ordning på kommenterandet nu?

      Ja, på söndag far vi till stugan i Hälsningland, vårt lilla Paradis, för att förbereda påskfirandet. Ska bli spännande att se hur mycket snö det är och om isen fortfarande ligger. Jo, det gör den naturligtvis men kan ju ha släppt vid land och är kanske inte helt säker att ge sig ut på. 🙂

      Kram Meggie

    • Så bra, då har det kanske äntligen löst sig. Jobbar du med dina inlägg från din nya fina telefon så att det kan vara orsak till ditt problem? Har hört de som klagar över att det inte funkar helt ok med att lägga ut saker på nätet (FB och annat med nya smart
      phones).

      Hoppas i alla fall att dina problem är ur världen nu. 🙂

      Kram Meggie

  4. Mitt säkraste vårtecken är när de sopar vägarna och cykelbanorna. Då förutsätter jag att de som beslutar om det har kontakt uppåt med vädergudarna och vet därför att det inte blir mer snö. För inte sopar de två ggr, inte. Ha det så bra i Paradiset! Kraaaam

    • Vi har tagit av vinterdäcken och såg just på TV-vädret att det vankas sträng kyla och snö till helgen – och vi som åker norröver på söndag!

      Kram och ha en skön helg
      Meggan

Kommentera

