Skidor, skidor, skidor

Tidigt uppe i morse för att hinna ladda med en ordentlig grötfrukost innan det var dags att ta sig an de de nio milen mellan Sälen och Mora – från soffan! Lika mäktigt som varje år att se myrstacken, ormen eller vad man nu ska kalla myllret av cirka 16.000 åkare som sakta börjar röra sig framåt när startskottet går. Fantastiska förhållanden som också bäddade för den snabbaste tiden någonsin i ett Vasalopp, när Jörgen Brink avgjorde på mållinjen med en fotlängd ungefär. Kul också att han fick göra ”hattrick” i segrar genom att vinna för tredje året i rad. Den duktiga norskan Vibeke Skofterud tog i sin vasaloppsdebut hem segern på damsidan, också där på ny rekordtid.

Däremot saknade jag bilder på den danske prinsen Fredrik, som det viskats om skulle delta, liksom systern till engelske prins Williams  fru, Pippa Middleton med den berömda rumpan. De enda kungligheter jag kunde upptäcka var skogens egna royalties, fyra majestätiska älgar.

Fantastiskt väder här hemma också med strålande sol och rimfrostklädda träd. En liten promenad hanns med för att ”bli av med mjölksyran”  innan det var dags att stå på startlinjen igen i både längdsprint i Lahtis och skidskytte i Ruhpoldingen. När ska man hinna andas…

Avslutningsvis vill jag bara säga att en mycket märklig man, som jag inte riktigt vet vad jag tycker om egentligen, gav mig ståpäls i går kväll, så pass att jag för första gången faktiskt ringde och röstade i spektaklet Melodifestivalen. Trodde aldrig jag skulle få höra mig säga: Thorsten Flinck, what a performance!!

2 thoughts on “Skidor, skidor, skidor

  1. Vasaloppet blev det inte av att jag såg så mycket av. Jörgen Brink gjorde ju ett fantastiskt bragdlopp igen för tredje gången, Vilken kille!!

    Jag blev också mäkta berörd av Torsten Flinck på lördagskvällen. En originell människa, som har en sorts mystik omkring sig och förmedlade sitt bidrag så känsloladdat på ett härligt sett. Han får full poäng från mig också ;- om jag hade röstat.

    Kram och njut riktigt av vårsolen. / Sylvia
    ps. Så vårligt vacker header.

Kommentera

