Hissa eller dissa Björn Ranelid?

Igår kunde man på kvällstidningarnas löpsedlar läsa hur den så kallade artisteliten och annat branschfolk skrek ut sin ilska över Christer Björkman och SVTs melodifestivaljippo och att Björn Ranelid kunde gå direkt till Globen utan att ens behöva passera ”Andra chansen”.

Är det då ett jippo? Absolut, men inte beroende på Ranelids, eller för den delen Thorsten Flincks, medverkan, utan mer på alla andra mer eller mindre uppblåsta artister som verkar lida av ett sådant självhävdelsebegär att de tycks glömma bort vad deras uppdrag där på scenen egentligen är. Att tävla i sång och musik, inte i vem som har den mest uppseendeväckande eller minimala kreationen eller de häftigaste kringeffekterna. Eller är musiken inte så bra att den kan stå på egna ben utan uppbackning av en spektakulär show?

I morse kunde man läsa i DN att Charlotte Perrellis bidrag i den kommande deltävlingen, ”The girl”, är en miljonsatsning. Inget nummer är lika påkostat som hennes effektspäckade framträdande. Bara scenkläderna kostar enligt uppgift hundratusentals kronor. Hon har helt enkelt inte råd att ta vägen runt ”Andra chansen”, då spricker budgeten. Sanslöst!

Redan har snuttar från Perrellis och Lisa Miskowskys låtar läckte ut på nätet. Borde inte SVT då i rättvisans och jämlikhetens namn lägga ut prov även på de övriga bidragen?

Var det då rätt låt som vann? Ja, det måste det väl vara eftersom det var svenska folket som röstade och inte någon ”köpt” jury. Det kanske också säger något om vad folk tycker om den här cirkusen, när man väljer att rösta fram underdogs som Flinck och Ranelid.

Själv vet jag inte riktigt vad jag tycker. Jag är inte något fan av Björn Ranelid, har försökt läsa några av hans böcker utan att lyckas, vilket i ärlighetens namn kanske säger mer om mig än om Ranelid. Jag har hört honom föreläsa och blivit betagen av hans ”ranelidska”, men när samma strofer upprepas som ett mantra, vare sig det är i TV-intervjuer, på radio eller i tidningar, då bleknar glorian litet. Ändå var det någonting i hans recitation tillsammans med Sara Lis sång som slog an en sträng i mig, en absurd kombination som nästan kändes bra.

Däremot blir det stor minus för hans uppträdande när resultatet var klart. Alla vackra ord om att kvinnan är det första könen var som bortblåsta, när han som en tupp sprätte omkring och slog sig för brösten utan en tanke på att det fanns en person till som i högsta grad bidragit till framgången. Shame on you, Björn!

I övrigt tycker jag att det kanske är dags att lägga ner spektaklet, eller att övergå till att köra tävlingen enbart i radion. Då behöver inte kläder, dansare och alla andra effekter runt omkring stjäla fokus från själva musiken.

4 thoughts on “Hissa eller dissa Björn Ranelid?

  1. Håller med dig Meggie!
    Hur odräglig man än kan finna hans uppsyn och ego så föredrar jag ändå honom i rutan, om alternativet är den flåsiga euro-schlager-disco-musiken som blixtrar fram på TV-skärmen. Hur det ska gå för Perrellis storsatsning som hon inte har råd att förlora får vi se på lördag? Måste allt tycka att det hela ett riktigt jäkla stor jippo.
    Det börjar ge med sig på bacilluskfronten 🙂
    Kram Sylvia.

    • Sylvia,
      Härligt att höra att du börjar känna dig litet bättre.

      Visst är det märkligt vilken dragningskraft sådana här sk-tprogram ändå har.
      I lördags satt jag och jobbade litet medan Melodifestivalen pågick i bakgrunden, vilket gjorde att jag fick en helt annan uppfattning av låtarna när jag inte blev distraherad av allt spektakel runt omkring. Fast Björn Ranelid var jag förstås tvungen att se med egna ögon!

      Må så gott och fortsätt krya på dig! 🙂
      Kram Meggie

  2. Tveksamt om han resp Thorsten flink ska vara med. Jag blir bara nervös. Det vore OK om man från SVT sa att vi ”bryr oss inte om den stra tävlingen, den vinner vi aldrig i a f, utan vi vill ha ett jippo före”. Då skulle jag förstå. Men Ranelid gjorde absolut sitt eget race. Var inte samspelt i rytm eller tonläge med sin partner. Och efteråt? Usch!! Stort ego, i likhet med Thorsen F.

Kommentera

