Ansvaret för din hälsa är ditt eget

Maken var ute på ett spännande uppdrag förra veckan när han under två dagar följde och dokumenterade ett nationellt symposium om hjärt-/kärlsjukdomar, diabetes och njursjukdomar.

När han kom hem och berättade vad som avhandlats blev jag nyfiken och bestämde mig för att utnyttja möjligheten att gå och lyssna på de öppna föreläsningar för allmänheten som avslutade symposiet i fredags.

Hjärtsjukdom, njursjukdom och diabetes hör till våra vanligaste folksjukdomar som, bortsett från ärftlighet, till stor del orsakas av vår livsstil och där vi själva har ett stort ansvar för hur vi ska må. Ofta överlappar dessa sjukdomar varandra där högt blodtryck kan vara en viktig utlösande faktor.

För de flesta av oss är det inte någon nyhet att högt blodtryck kan orsaka hjärtinfarkt och stroke men vad kanske alla inte vet är att blodtryck näst diabetes också är den vanligast orsaken till njursjukdom. Och njursvikt kan i sin tur orsaka hjärtsvikt, liksom tvärtom i ett slags ständigt ond cirkel. Därför kändes det som en ögonöppnare när man fick veta litet mer om mekanismerna bakom hur och varför, och att redan ganska små livsstilsförändringar kan ge en ordentligt bättre hälsa.

Vad kan vi då göra själva?

Sluta röka och snusa (och helst aldrig börja). Som den föreläsande hjärtläkaren litet krasst uttryckte det: ”Som doktor blir man ganska putt när patienten tycker det är självklart att vi ska fixa hans hjärtinfarkt eller kärlförträngningar men själv vägrar han att sluta röka. Patienten måste förstå att han/hon har ett eget ansvar”.

Kontrollera blodtrycket.
Att kontrollera blodtrycket är inte alltid helt enkelt. En mängd olika faktorer kan påverka resultatet vid mätningstillfället, bland annat den så kallade vita rocken-effekten, där alltså själva mötet med vården gör att patienten blir nervös och trycket stiger. Därför mäts ofta trycket vid två eller tre olika tillfällen med några minuters vila emellan, varefter man räknar fram ett medelvärde. Om man misstänker att ett högt blodtryck är orsakat av stress kan man utrusta patienten med en apparat som mäter blodtrycket under ett helt dygn.

  • Ett högt normalt blodtryck hos i övrigt friska personer – 140/90
  • Personer med hjärt- eller njursvikt – 135/85
  • Personer med diabetes – 125/75

Undvik övervikt. Är man överviktig är det viktigt att försöka gå ner i vikt. Här slog man ett slag för den nyttiga medelhavsmaten och tipsade om en ny kokbok från Lantmännen ”Hälsosam nordisk kost” med medelhavsinspirerad må bättre-mat lagad på nordiska råvaror. Boken kostar 100 kr och kan beställas på Lantmännens hemsida.

Den kontroversiella LCHF-dieten berördes också helt kort. Studier tyder på att den kan vara bra för diabetiker för att gå ner i vikt och få en positiv påverkan på blodsockervärden och blodtryck. För andra fungerar en fettsnål diet bättre än LCHF när det gäller viktminskning. Sedan finns det de som visserligen går ner i vikt men som kan reagera på dieten med att bli sjuka. Och däremellan vet vi att det finns både experter och lekmän som är för eller emot LCHF.

Motion. Tre kilometers eller 30 minuters rask promenad (eller annat som höjer pulsen) varje dag (eller det dubbla varannan dag). Det är också viktigt att styrketräna. Även om det är svårare ju äldre vi blir att bygga muskler hjälper styrketräningen att bibehålla  vår muskelmassa.

Avslutningsvis slog  njurspecialisten ett slag för det viktiga urinprovet. Den kristallkula, som hon kallade det, som enkelt kan berätta så mycket om hur vi mår. Här syns sockret som kan vara ett tecken på diabetes, äggvitan som visar på begynnande kärlskador, bakterierna med mera.

-Den som betalat dyra pengar för en  hälsokontroll och där det visar sig att man inte tagit ett urinprov, för sånt händer faktiskt, ska omedelbart göra en reklamation, var hennes slutord.

Så, inspirerad av allt jag hörde i fredags har jag nu bestämt mig att ta hand om mig själv litet bättre vad gäller den regelbundna motionen, på övriga punkter ligger jag ganska bra till tror jag. Förutom ett par entimmespromenader letade jag igår fram de gamla långfärdsskridskorna och körde några svett- och pulshöjande varv på sjön. Tre år sedan senast, så det var på ganska skakiga ben innan minnet hittade rätt på skridskofacket där nere i ryggmärgen. Sedan handlade det mest om att se upp för alla sprickor och hårt packade snödrev som lätt skulle kunna sätta krokben för min framfart. Härligt och roligt, men som sagt ganska darrigt så här första gången.

Annonser

2 thoughts on “Ansvaret för din hälsa är ditt eget

  1. Nyttig läsning som man måste ta till sig. Sunt leverne och sunda matvanor försöker jag leva efter .Hm hm… fuskar då och då men det kostar jag på mig så länge vikt, bltr och prover är Ok. 😉
    Min käre make har just detta problem med förhöjt blodtryck vid läkarbesök. Hemma ligger det perfekt efter att själv kolla med rekommenderad bltr-mätare och därmed slipper han ta bltr-medicinen.
    Så härligt det låter med långfärdsskridskor. Har åkt det tidigare men idag skulle jag nog inte klara av det. Långpromenader får det nog bli .
    Trevlig Alla Hjärtans Dag / Sylvia

    • Så skönt att din man kan kolla blodtrycket emellanåt i lugn och ro hemma och på så vis slippa äta medicin som han alltså inte behöver. I övrigt tror jag precis som du att om man till vardags lever och äter sunt kan man visst unna sig det där lilla extra ibland. Som min man som, när vädret är särskilt trist eller man kommer hem sent och utschasad, bjuder på ett glas champagne till den stekta strömmingen och potatismoset. Det ger den middagen ett visst guldskimmer, så länge det inte sker för ofta, då falnar glansen.

      Kram i snöslasket
      /M.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s