Tips-SM och den förhatliga fjärdeplatsen

Jag har väntat så länge på just den här dan och det är skönt att den äntligen kommer…. Nej, jag pratar inte om Sverige-Kazakstan i VM-bandyn idag, inte heller om skidskyttetävlingarna i Holmenkollen, störloppet i Garmisch eller längdskidtävlingarna i Rybinsk.

Nej, nu är det Tips-SM som gäller för alla oss med tipskort eller som tippar på nätet. Att tippa 64 rader under sex veckor i rad och helst med 13 rätt varje gång. I potten ligger 200.000 kronor samt resor till sommarens fotbollsfest i Ukraina. En spännande utmaning och tävling. Och jag vet vad jag talar om, jag har själv varit där, nej inte i Ukraina men i den innersta kretsen av de yppersta stryktipstipparna, haha…….

Det var 2005 och de 13 bästa tipparna efter 6 veckor hade samlades för en frågefinal i Svenska Spels lokaler i Sundebyberg. Och de 13 bästa var jag och 12 gubbar i varierande ålder! Det kändes stort och nervöst, dels att just jag lyckats tippat så bra, dels att jag var enda tjej på manlig mark som nu skulle upp till bevis mot dessa sportkunniga herrar.

Både äldste sonen och Maken är mycket fotbollskunniga och de gav mig följande råd: Se till att du kan

  • vilka länder som vunnit fotbolls-VM när och var
  • namnen på engelska lagens hemmaarenor
  • namnkunniga målvakter
  • engelska lagens smeknamn

Köp också Fotbollsspelet och plugga frågorna!

Högst gångbara råd skulle det visa sig.

Mannen, myten och legenden Tommy Söderberg, tidigare förbundskapten för svenska fotbollslandslaget, var den som hade satt ihop de 13 fotbollsfrågor som nu skulle skilja agnarna från vetet, eller som en av gubbarna sa – sömmerskan från experterna.

Frågorna var inte helt lätta och det kändes som de flesta av oss var ganska osäkra på hur det egentligen hade gått, så  spänningen var stor när resultatet äntligen skulle kungöras.

På trettonde plats – en man, på tolfte plats – en man, på elfte plats – en man, och för varje man jag hade bakom mig kom jag själv ett steg närmare prispallen. ……och på femte plats, nu var pulsen riktigt hög – en man, på fjärde plats, den förhatliga fjärdeplatsen, när man inte når riktigt ända fram utan får stå kvar nedanför prispallen och besviket titta upp på de tre som är snäppet vassare, då var det dags för mitt namn. Litet snopet men jag kände mig ändå stolt över att ha lämnat nio fotbollsnördar bakom mig.

Vinnaren kammade hem 250.000 kronor vilka skulle användas till att köpa en bar i Brasilien, andrapriset var 75.000 kronor och tredjepriset 25.000. Men vi andra blev inte alldeles lottlösa heller. Förutom en björnkram av Tommy Söderberg blev vi bjudna på en fantastisk middag på det då ganska nybyggda och tjusiga Clarion Hotel på Södermalm. Därtill en årsprenumeration på tidningen Vi Tippa.

Det var en häftig dag som jag aldrig i min vildaste fantasi hade trott att jag skulle få uppleva och som jag aldrig kommer att glömma. För egen del blev jag dessutom butiksmästare i spelbutiken hemma med en T-shirt och en liten pokal som pris.

Just då sa jag litet kaxigt att man ska sluta när man står på topp, men varje år när vi går in i vecka 6 står jag ändå där i spelbutiken och kollar spellistor inför veckans stryktipsomgång och plockar på mig tipskuponger för att gå hem och med pannan i djupa veck plita ner min rad. Och en kvart före stängning idag lämnades den första av sex tipskuponger in i min turbutik.

Five more to go and if I can’t beat them all, I can always try to beat my Devoted Husband! ♥♥♥

3 thoughts on “Tips-SM och den förhatliga fjärdeplatsen

Kommentera

