Surkålspanna med kryddiga korvar

Att baka bröd av surdeg och syra grönsaker var förr en sätt att bevara sin mat. I Asien och öststaterna är detta fortfarande en vanlig konserveringsmetod medan tillämpningen hos oss avtog i och med kylskåpets intåg i svenska kök på 50-talet. Sedan några år tillbaka är dock hembakt surdegsbröd högsta mode igen och inte minst alla nyblivna friherrar (manliga pensionärer) verkar plötsligt ägna sin nyvunna fritid till att göra egen surdeg. Nästa trend på väg in i våra kök tycks nu vara just detta att syra grönsaker. Inte bara gott utan sägs även vara bra för både immunförsvar och känsliga magar.

Har googlat runt litet på nätet för att ta reda på hur man gör och hittade flera spännande artiklar, bland annat denna. I väntan på att komma igång med egen produktion har jag idag varit och köpt en en burk surkål att ha till middag och nedan hittar ni min improviserade surkålspanna.

Surkålspanna med kryddiga korvar

4 pers

  • 1 burk surkål
  • 3 starka, kryddiga korvar,  typ chorizo (gärna kycklingchorizo)
  • 1 silverlök
  • 1 rödlök
  • 1 tsk socker
  • 1 burk ugnsrostad paprika
  • 1 – 1,5 dl grädde (fetthalten avgör man själv, för en magrare variant brukar jag själv blanda vispgrädde med mjölk)
  • 2-3 tsk kalv- eller grönsaksfond
  • 2-3 tsk soja

Gör så här

  1. Skiva lökarna tunt och fräs mjuka i litet smör eller olja. Strö över sockret men se till att löken inte bränns.
  2. Skär korvarna i tunna skivor och låta steka tillsammans med löken.
  3. Låt paprikorna rinna av, strimla och låt steka med i korv-lökröran några minuter.
  4. Blanda grädden med fond och soja, häll ner i stekpannan och låt koka upp.
  5. Tillsätt till sist drygt halva burken surkål, se till att allt blandas och får ett uppkok.

Litet fransk senap är jättegott till om man gillar det.

Middag klar på mindre än 20 minuter!

PS. Det som är kvar av surkålen kan man blanda med rårivna morötter, rårivet äpple och litet russin och servera som sallad till t ex kokt kött- eller fläskkorv.

2 thoughts on “Surkålspanna med kryddiga korvar

  1. Hejsan Meggie!
    Läser ikapp här. Skönt att du klarat av influensan. Kanske du tog sprutan. Det har jag gjort i år.
    Surkål har jag smakat på som liten och då var det ingen höjdare men det du frestar med på bilden ser smarrigt ut.
    Ha en skön söndag! Själv ska jag ut på en uppfriskande promenad.
    Kram Sylvia

    • Tack Sylvia för din hälsning! Det har verkligen varit en vecka som gått upp och ner i sjukdommens tecken. 39,6 igår, feberfri idag så nu hoppas jag kunna lägga den här märkliga förkylningen bakom mig.

      Här ute hos oss är det ordentligt kallt i dag men strålande vackert. Får se om jag törs mig på litet frisk luft.

      Kram Meggie

Kommentera

