I väntans tider….

Dagarna blir sakta men säkert allt längre och längtan till vår och sommar växer för varje ny frökatalog och trädgårdstidning som dimper ner på hallgolvet. Har suttit hela förmiddagen och bläddrat och förförts av fantastiska bilder på röda, gula, svarta, lila och randiga tomater, polkagrismönstrade rödbetor och perenna och ettåriga sommarblomster i modeller och färger som jag inte ens visste fanns. Rena rama grönsaks- och blomster”porren” om jag får uttrycka mig så, och så lockande och vackert.

Åh, vad det kliar i fingrarna att få börja förkultivera, både blommor och grönsaker, till sommarens rabatter, krukor och grönsaksland. Och det är ju så mycket man vill prova, men både tomten i sig, skogstomt, och läget i gränslandet mellan växtzon 4 och fem medför vissa begränsningar.

Bläddrade också litet bland mina bilder från den gångna sommaren i Paradiset och längtan blir ännu större när jag ser mitt lilla växthus. Eller snarare makens, eftersom det var min födelsedagspresent till honom för några år sedan (fanns det kanske en liten baktanke med den, hmm… ?). Hur som helst, där odlar och skördar vi tillsammans, och nu står det lilla huset, kallt och övergivet, och bara väntar och längtar efter värmen och sina nya hyresgäster.

Strax börjar herrarnas skidskytte med sprint i Anthotz, men innan dess ska jag gå in på Odla.nu och göra min beställning av fröer till blomsterrabatterna. Just nu 50 % på ordinarie priser!

7 thoughts on “I väntans tider….

  1. Ett likadant växthus finns hos mig också! Jaa, vad vore livet utan odlarmöda? Halvåret det är sommar då känns det som om man flyttar ut! Gotland har ju växtzon 1-2 så här finns det möjligheter bara man har tid.

  2. Men så vackert med årstidsbilderna. Ser att du har växthuset så nära vattnet. Det måste vara söderläge eftersom det frodas så fint. Så har du väl också gröna fingrar.
    Ha en trevlig kväll!
    Kram.

  3. Ja, vi är lyckligt lottade som har ”oändlig” tillgång till vatten, behöver aldrig tänka på att spara när det behöver vattnas. Däremot gör vattnet och söderläget att det blåser väl mycket ibland, vilket kan bli litet tufft för vissa högväxande växter. Men jag är så lycklig och glad över det jag har….

    Ha en skön helg
    Kram M.

  4. Jag längtar till att få planera buskar och blommor i olika rabatter. Tveksamt med grönsakerna. Svårt när vi inte kan vattna jämt, utan är beroende av ”ständigt” regn. Men ska verkligen tillföra näringsmull i år i alla odlingsbänkarna så kanske det blir bättre utfall. Kram

Kommentera

