Kan man be om referenser?

I höst fyller det äldsta av Vällingbybarnbarnen 6 år vilket betyder att han då också ska börja i nollan. Jag är glad att jag inte är småbarnsförälder av idag (bara substitut för sådana emellanåt) som redan innan barnet fyllt 6 år måste börja fundera över hur dess framtida skolgång ska stakas ut. Igår kväll var jag och maken barnvakt medan föräldrarna var iväg på besök i den första av ett antal skolor som nu ska skärskådas inför valet av utbildningsanstalt till sonen.
Friskola eller kommunal, lång eller kort skolväg, liten skola med få klasser eller stor skola med hela grundskolan representerad. Hur bedöma lärarna? Kan man be om referenser, be att skolan lämnar ut någon sina klasslistor så att man kan ringa runt till andra föräldrar och höra sig för? Har det blivit bättre eller sämre jämfört med föräldrarnas egen skolstart? Det har jag inte något svar på, bara att det var betydligt enklare förr.

Hur som helst, mycket för föräldrarna till den blivande skolpojken att tänka på medan barnen själva obekymrat klättrade och red på den uthållige maken som är alla barnbarnens allra största favorit.

I övrigt är jag fortfarande upprörd efter att ha läst artikeln i morse i dagens DN om de bibeltrogna cowboysen i South Carolina som nu startar sitt korståg mot president Obama. Kristna fundamentalister eller islamska, är det någon större skillnad?

One thought on “Kan man be om referenser?

  1. Tack snälla Meggie för din kommentar, som jag upptäckte i mitt testinlägg när jag var på väg att radera det. Kul att det funkade i min Iphone.

    Det måste vara svårt att välja vad som är bäst för barnen när det gäller deras skolgång i dag. Nog var det lugnare förr. Att få ha barnbarnen till låns lite då och då det är ett av livets glädjeämnen.

    Usch och fy det bådar inte gott om den kristna högern kan bli avgörande i lördagens republikanska primärval i South Carolina. Man får verkligen hoppas att vindarna vänder.

    Kram och ha en skön kväll!
    Sylvia

Kommentera

