Vad rätt jag tänkt men så fel det blev

Jag tyckte att jag var inte bara smart utan rent av klimatsmart, när jag till tolvslaget på nyårsafton föreslog att vi istället för raketer (som vi å andra sidan aldrig tidigare har haft) skulle köpa asiatiska rislyktor och skicka upp. Lyktorna blev kända för en större allmänhet när de skickades upp över vattnet i samband högtidlighållandet av årsdagen av tsunamin. Tysta och skonsamma för hörsel hos både människor och djur och skulle inte heller orsaka någon större nedsmutsning av atmosfären.

Men ack så fel det miljötänket blev! På radion i morse hörde jag hur dessa vita och orangea papperspåsar nu ligger och skräpar litet varstans i parker, på fält, i skogar och vattendrag. För att inte tala om den tillhörande metallringen som kan skada djur och fåglar. Ja, inte vet jag var jag trodde att de vackra lyktorna vi skickade upp skulle ta vägen. Landa på månen kanske…..

Förlåt, lovar att plocka upp alla jag hittar i naturen. Nästa år får vi återgå till att hålla för öronen medan vi tjuvkikar på andras miljöföroreningar, precis som vi gjort tidigare år.

Så årets nyårslöfte får bli att inte tända några fler rislyktor nästa nyårsafton!

2 thoughts on “Vad rätt jag tänkt men så fel det blev

  1. Så det kan bli Meggie !

    Din Idén var ju strålande men det är klart, någonstans måste de väl ta vägen. Kanske de dimper ner i ett vattendrag någonstans och smälter till ingenting

    När jag tänker efter kanske det var sådana rislyktor jag såg svävande fritt på himlen från balkongen vid tolvslaget och vi undrade så vad det var? Nu är kanske den gåtan löst?

    Önskar dig en riktigt God fortsättning på det nya 2012.
    Kram Sylvia

    • Tack Sylvia, detsamma till dig. Ja, det blev ju litet tokigt med lyktorna, men vackra var de när de svävade upp mot den svarta himlen – och tysta. Men man lär så länge man lever.

      Kram Meggie

Kommentera

