Lussebullar och pepparkaksbak

Det har känts ensamt och tomt här hemma  de senaste dagarna. Maken  är uppe hos R på landet i Roslagen för att hjälpa till att spackla och måla i den nya tillbyggnaden, så att den blir klar och vi kan ha vårt traditionella nyårsfirande där.

För att få litet sällskap ringde jag och bjöd in lilla fina I, 5 år, att komma och baka lussekatter och pepparkakor idag. Och vi har verkligen inte legat på latsidan. Från 9 till 5 har vi producerat lussekatter, lusseormar, lussedrakar. Lussebullar fyllda med vit choklad och bullar fyllda med mörk, bullar med mandelmassa och bullar med smör,  pepparkakor i olika modeller och storlekar och nästan alla dekorerade med vit, rosa eller gul kristyr. Oj, nu blev jag riktigt trött när jag inser vad vi faktiskt åstadkommit.

Kände att jag i år ville pröva något nytt recept på saffransbröd och också att byta ICAs färdiga pepparkaksdeg mot egen hemmagjord. Sagt och gjort, ut på nätet och leta recept! Tyvärr blev det två mindre lyckade val trots löften om både ”Världens godaste lussebullar”  och ”Världens godaste pepparkakor”. Saffransbullarna blev torra och sega, ändå hade  jag lagt till kesella på eget bevåg, eller kanske var det just därför. Och smaklösare pepparkakor har jag sällan smakat, trots såväl kanel, kryddnejlikor, ingefära och kardemumma. Men roligt har vi haft, lilla I och jag,  workin’ 9 to 5. Och det är ju det som räknas.

Och i morgon är en annan dag – då kanske jag plockar fram det gamla pålitliga receptet och baka nya bullar. Maken kommer ju inte hem förrän på söndag!

One thought on “Lussebullar och pepparkaksbak

Kommentera

