Club300 Cookery Books – finns den?

Det finns tal som anses mer heliga eller magiska än andra, till exempel 3, 7 och det ostraffbara 21. Om 300 är ett sådant tal vet jag inte men jag har plötsligt träffat på det i flera olika sammanhang. Ta till exempel fågelskådarna, där den som sett 300 olika arter förtjänar ett särskilt mått av respekt och får vara med i den exklusiva Club300. Vi har bowlaren som kan få 300 poäng i ett spel om han lyckas slå 12 strikes i rad, vilket i sig är en prestation snudd på omöjlig. Och så är det kvinnan, vars blogg jag hamnade på häromdagen, som skrev att hon hade fler än 300 kokböcker. Tror inte att det riktigt kan mäta sig med de två föregående trehundringarna, men kanske finns det någon liten exklusiv klubb även för kokbokssamlare, där kravet för medlemskap är att ha minst 300 kokböcker i sin hylla.

Jag samlar gärna på mig recept av allehanda slag, allt från tidningsurklipp till mataffärernas receptblad, mattidningar och praktiska, tjocka kokböcker för dagens husmödrar, Jag älskar att bläddra i dem och inspireras och förföras av alla dessa, oftast fantastiska, bilder på vacker mat. Många gånger känns det dock som att intet är nytt under solen. Presentation och upplägg kan variera medan recepten i stort är desamma. Ibland  verkar det också som att fotokonsten tagit över framför själva kokkonsten och istället blir det en flashig fotobok som gör sig bättre på soffbordet än i hyllan i köket. Men kanske det ligger något i uttrycket att man äter lika mycket med ögonen som med munnen.

Själv har jag fortfarande en liten bit kvar till att kvalificera mig för medlemskap i denna eventuella klubb, som jag alltså inte ens vet om den finns. Kanske är det jag som ska starta den? Kanske på Facebook? Kanske ska den heta Club300 kokböcker? Eller kanske till och med Club300 Cookery Books, så det kan bli ett internationellt nätverk där vi alla kan swap recipes med varandra.

I höst har i alla fall kokboksbeståndet utökats med ytterligare två böcker med stor chans att kvala in bland favoriterna. Min man, som är oerhört generös och helt fantastisk när det gäller att överraska med små paket utanför ”ordinarie presentdagar”, gav mig för några veckor sedan Börje Salmings nyutkomna kokbok Vilt med Salming – Mat från naturens skafferi. Kanske fanns det en liten baktanke att abborrarna, som då simmade i sumpen, och mina nyplockade kantareller skulle kunna förenas i Börjes recept på Krispig abborre med kapriskantareller. Den andra köpte jag själv häromdagen. När jag såg omslaget till Carina Brydlings Maten jag älskar – en enkel bleckmugg rågad med frostnupna hjortron – kunde jag bara inte stå emot.

Börje Salming, den ärrade hockeylegenden och Carina Brydling, kock och tidigare medlem av Svenska Kocklandslaget bjuder båda på enkel och naturlig
mat där många av recepten stammar från den norrländska kokkonsten med ingredienser som hämtats direkt från naturen. Älg, ren, röding, svamp, lingon och hjortron. Här finns också recept på klappgröt, som väcker härliga barndomsminnen till liv, och exotism i form av björkgranité och champagnecocktail med björkbladsessens. Alla recepten presenteras tillsammans med underbara bilder, i Börjes bok även med bedövande vackra naturbilder av ett Norrland i flammande höstfärger.

Receptet på den krispiga abborren är redan prövat och det kommer att bli många repriser framöver närhelst vi har tillgång till abborre och kantareller. Övrigt är fortfarande oprövat men jag känner att jag kommer att bära dessa båda böcker nära hjärtat för lång tid framöver.

Kommentera

