Ett brev betyder så mycket

Så är vi tillbaka i förorten igen efter höstens sista besök i paradiset. Återigen fick vi några härliga högtrycksdagar men med kalla nätter och frost som låg kvar långt in på förmiddagen. Maken har jobbat hårt tillsammans med grannen medan jag själv tagit det ganska lugnt. Litet jobb, litet spaning efter den lille bävern och litet shopping på Dollars i köpingen.

När jag steg in genom dörren här hemma låg ett brev med handskriven adress på hallmattan. Trots att det var många år sedan vi senast hade kontakt brevledes var det häftigt att direkt känna igen handstilen. Det var från Erika, mammas väninna och även min förtrogna under tonåren. En omtänksam och klok kvinna som just fyllt 80 och som gärna delar en starköl med sin man och som fortfarande orkar barnvakta sina små barnbarn. Underbart! 🙂

Det är en alldeles speciell känsla att hålla ett handskrivet brev i handen, vända på det och se om det finns en avsändare, att sakta sprätta upp det och så börja läsa…. Att skriva brev har verkligen blivit en bortglömd konst i en tid med internet, mejl, sms och sociala medier där kommunikation och dialog ska ske här och nu och inte om ett par dagar, som ett brev tar. Jag har inga ursäkter, även jag har dragits med i detta, men nu kände jag att jag gärna vill uppleva den här känslan av ett riktigt brev igen… Och för att få några, måste man skriva själv!

På vägen hem i bilen hörde vi på radion att vårt vatten eventuellt var förorenat och vi uppmanades att koka det före användning resten av veckan. Naturligtvis glömde jag bort mig när det var dags att borst tänderna och använde kranvattnet direkt. Frågade maken om han tyckte att jag borde efterskölja med whisky, men det ansåg han vara slöseri med spriten. Litet skit rensar magen! I morse behövde vi inte bry oss alls, då var vattnet avstängt helt! Kanske någon däruppe som vakar över min mage och vill hjälpa mig att undvika fler tabbar?

2 thoughts on “Ett brev betyder så mycket

Kommentera

