Nattfrost och frostnupna tranbär

Minus 5 grader när vi vaknade i morse men varmt i stugan, vilket betyder på att satsningen på ny isolering förra hösten var ett riktigt beslut. Maken for iväg tidigt för att hjälpa L att hyvla bräder till hans blivande stall, själv jobbade jag hemifrån några timmar på förmiddagen i väntan att nattfrosten skulle tina bort.

Efter lunch kunde jag inte hålla mig längre, jag bara måste iväg till myren för att se om det fortfarande fanns några tranbär kvar. Eftersom älgjakten pågår för fullt lånade  jag Rs självlysande arbetarjacka och keps och hoppades att eventuella älgjägare skulle se skillnad på en ”gul citron” som rullade fram och en grå älg. Trots att solen låg på, var myren fortfarande frusen. Det var som att gå på skare, vissa tuvor höll, andra trampade jag igenom. Det gällde att hålla balansen och ett par gånger snubblade jag och spillde ut det jag redan plockat. Men det fanns gott om bär och dessutom redan frostnupna. Frostnupna blev snart även tårna i gummistövlarna och när jag fått ihop ungerfär en liter fick det räcka.

Jag tror inte jag är unik när det gäller att hela tiden samla på sig mer och mer samtidigt som man inte nänns ta av de lager som fortfarande finns från förra året och året dess förinnan och kanske ännu längre tillbaka. Hemma är frysen sedan länge proppfull samtidigt som det finns en frys även här fylld med årets skörd vad gäller bär, svamp och fisk och som ska med hem. Jag får inte ihop det! Någon som har ledigt frysutrymme att hyra ut? Hyran kan betalas i hallon och trattkantareller!

Kommentera

