Korrigering av tidigare inlägg

Häromdagen skrev jag ett inlägg om min och makens längtan efter strömming men också litet om riskerna med att äta strömming alltför ofta på grund av höga halter av dioxin som lagras i fet fisk. Jag fick en kommentar om att jag inte var helt tydlig kring vilka som bör vara extra försiktiga med intaget av strömming och andra feta fiskar som fiskas i framför allt Östersjön, Vänern och Vättern. Det var ett bra påpekande och jag har nu korrigerat min text och också länkat till Livsmedelsverkets kostråd i just den här frågan. Som lök på laxen hade DN dessutom en artikel igår om sambandet mellan dioxin och åderförkalkning. Det är alltså inte bara rökning, högt blodtryck och höga blodfetter som kan ge åderförkalkning utan nu även dioxin och PCB. Hm… med tanke på folkhälsan borde jag kanske helt släcka ner mitt inlägg om strömming och receptet på strömmingsflundror.

Det är viktigt med kunskap om vad sånt vi stoppar i oss kan göra med våra kroppar och hur det påverkar vår hälsa. Det är också viktigt att vara lyhörd för ny forskning, men när larmrapporterna blir många, och ibland dessutom motsäger varandra, då blir det svårt för oss vanliga att veta hur vi ska förhålla oss till det hela. Det blir litet av Peter och vargen-effekt och så fortsätter vi som tidigare istället. Chips eller inte, potatis eller inte, ena dagen inget fett, nästa är det fritt fram. Jag tror på den gamla devisen att man kan äta nästan allt men inte alltid.

En som har öppnat mina ögon och gjort mig mer medveten om vad jag stoppar i mig är journalisten Mats Erik Nilsson och hans böcker ”Den hemlige kocken” och ”Äkta vara” (det finns också en tredje bok ”Döden i grytan”, men den har jag inte läst). Jag försöker sträva efter så ”ren” mat som möjligt. Närodlat, ekologiskt, kravmärkt låter som en självklarhet men tyvärr sätter ekonomin käppar i hjulet för många, eftersom den typen av mat ofta är så mycket dyrare.

Kommentera

