Höst i Paradiset

Igår eftermiddag kom vi tillbaka till lugnet och tystnade i Paradiset efter en dryg vecka i stan med stortvätt, barnpassning och umgänge och nyponplockning med goda vänner. Det hinner hända mycket på en vecka. Badtemperaturen är bara 13 grader, gräsmattan har växt och är grönare än någonsin samtidigt som den börjar täckas av björkarnas gula löv och alla våra bofinkar tycks ha lämnat oss. Nu är det höst på riktigt.

Så fort vi packat ur bilen tog jag bär- och svampkorgarna och gav mig iväg till skogs medan maken åkte ut på sjön för att testa sina nyinköpta nät.

En halv korg med trattkantareller på vägen ner till myren där jag hoppades att tranbären nu skulle vara plockmogna. När jag gick ut på myren kändes det nästan som att stiga in i öppningsscenen i filmen Jägarna 2. Det klafsande ljudet när stövlarna sjönk ner i den våta mossan, färgerna som gick från grönt till gult till brunt med instick av rönn i flammande rött och på håll en hackspetts intensiva borrande i en torrfura. Och så den omisskännliga doften av sankmark. Det var bara jägarna själva och deras hundar som fattades för att fullborda bilden. Som vanligt trallade jag på Mors lilla Olle för att varsko för björn och älg att jag nu var där och ville vara i fred medan jag letade efter mina tranbär.

Och där låg de plötsligt och lyste som små röda rubiner i den roströda mossan. Det är med tranbär som med trattkantareller, det gäller bara att hitta de första, sedan vet man inte var man ska sätta fötterna för att undvika att trampa på dem. Det var gott om dem, stora, röda, men många behövde fortfarande någon vecka till att mogna på. Kunde ändå skrapa ihop till en liter bär. Hemma igen visade det sig att även maken varit lyckosam i sitt fiske och fått en fin gädda, lagom att ugnssteka med pepparrot eller göra gäddqueneller av senare i höst.

2 thoughts on “Höst i Paradiset

Kommentera

