Att torka nypon

Rosehips 2

Nyponsoppa är inte bara ett värmande mellanmål under utflykter eller en god efterrätt, den är också en riktig C-vitamin- och antioxidantbomb. Att koka egen nyponsoppa är enkelt och både godare och nyttigare än den ekströmska pulvervarianten. Det går utmärkt att koka soppan på färska nypon, men den som vill njuta av denna delikatess även under resten av hösten och vintern gör klokt i att torka en sats eller göra nyponmos och frysa in.

Så här gör jag när jag torkar nypon
Snoppa och halvera nyponen. Kommer ni ihåg hur killarna brukade använda nyponkärnor som klipulver när man gick i skolan och försökte stoppa det innan för tröjan på kompisarna (och helst på oss tjejer)? Så för att undvika alltför mycket kli – använd gärna ett par tunna plasthandskar när ni delar nyponen.

Bred ut nyponen i en långpanna och låt torka i ugnen på skonsamma 50 grader tills skalen är torra och hårda. Låt ugnsluckan stå litet på glänt.

Torka nypon

Låt nyponen svalna och känn efter att skalen är ordentligt hårda och torra. Lägg i en glasburk, sätt på locket och förvara mörkt tills det är dags att använda dem.

Nypon i burk

Om jag har tid och ork brukar jag ibland peta bort kärnorna, men lika ofta får de vara kvar eftersom de innehåller nyttiga essentiella fettsyror.

Ett sätt att enkelt bli av med åtminstone en del av kärnorna är att hälla de torkade nyponen i en plastpåse och gnugga och skaka påsen. Merparten av kärnorna kommer att lossna och lägga sig i botten på påsen.

Så här gör jag nyponmos
Vill man inte hålla på med hela torkningsproceduren kan man istället göra nyponmos/puré av färska nypon och frysa in.

Skölj och snoppa bären och koka i rikligt med vatten i cirka 20 minuter. Häll av och spara kokvattnet. Passera nyponen genom en sil och späd moset med litet av kokvattnet till puréliknande konsistens och frys in i 4 dl-förpackningar.

Nyponsoppa på nyponpuré
4 dl nyponpuré + 12 dl vatten samt socker efter egen smak kokas kraftigt och skummas väl. Gör en redning på 3 msk potatismjöl utrört i 1 dl vatten och tillsätt i en fin stråle under omrörning. Låt soppan få ett snabbt uppkok.

Nyponsoppa på torkade nypon 1
Skölj  och koka upp 4 dl torkade nypon i 1,5 l kallt vatten.

Koka nypon

När nyponen är ordentligt mjuka, häll av och spara kokvattnet och passera nyponen genom en sil.

Passera nypon

Späd moset med kokvattnet så att det blir 1 ¼ liter. Koka upp det utspädda moset och red av med 2 msk potatismjöl utrört i litet vatten. Smaka av med socker efter egen smak och låt soppan få ett hastigt uppkok.

Nyponsoppa på torkade nypon 2
Blötlägg 5 dl torkade nypon i 1,5 l vatten i 4 timmar. Lägg i en halv vaniljstång och mixa allt i matberedare eller med stavmixer. Koka upp tillsammans med 3 msk flytande honung. Sila och servera.

Varm nyponsoppa serveras med fördel tillsammans med litet glass. Ljummen eller kall gärna med vispgrädde eller kardemummayoghurt gjord på 1.5 dl turkisk yoghurt, 1 krm malen kardemumma och 2 msk farinsocker. Små mandelbiskvier eller flagad mandel är gott till.

Nyponsoppa

 

19 thoughts on “Att torka nypon

  1. Bör man se till att fröna försvinner, stannar kliet kvar även sen de torkat?
    Min farmor gjorde på torkade nypon men jag har för mig att hon la dem i blöt länge och sen silade bort dem och redde vätskan som var kvar. Tänk om jag hade frågat…

    • Hej!
      Osäker på hur det är med ”kliet” hos torkade nypon var jag tvungen att testa. Gned några halverade, torkade nypon med kärnorna kvar mot insidan av underarmen men efter en halvtimme hade ingenting hänt. Så, nej jag tror inte att torkade kärnor kliar.
      Hälsningar Meggie

  2. Ungefär hur mycket socker har du i? Är det liksom några dl eller bara nån matsked? Har du något förslag på hur man ska göra nyponpulver? Med eller utan kärnor? Grymt och uttömmande inlägg!

    • Tack, kul att du hittade hit! Tycker ofta att sötade/sockrade saker är alldeles för söta för min smak och följer sällan måttangivelserna för socker i recepten utan brukar smaka mig fram. Var därför tvungen att kolla i min nästan nya grundkokbok – Bonniers Kokbok 2010 – och vad upptäcker jag? Jo, man har inte något recept på nyponsoppa, ett omtyckt och ganska vanligt mellanmål till barn bl a! 2010 tror man således att ingen plockar nypon nu för tiden och kokar egen nyponsoppa, Alla kör Ekströms, pulver eller färdig på tetra-varianten! Shame on you, Bonniers!
      Nog om detta, hittade ett recept i en gammal upplaga av Vår Kokbok och där anger man 1 dl socker till den nypon- och vätskemängd jag angivit i mitt recept. Jag skulle nog börja med ett par matskedar till en halv deciliter socker och helt enkelt smaka mig fram till det som passar mig..
      Lycka till!

      PS! Trevlig, och viktig, blogg du och din kompis har också. Kommer att titta in där då och då..

      • Okej, tack för svar! Det kan alltid vara bra att veta ungefär när man aldrig testat innan 🙂 Och ja, tråkigt att kokböckerna inte har kvar recept, jag känner faktiskt ingen som gör egen nyponsoppa, men nyponen finns ju över allt, jag kan liksom inte bara låta dem hänga kvar där!
        Tack! Du är så välkommen!

  3. TACK för all info!
    Har börjat fylla trädgården med underbara rosor så nu har nyponen kommit som ett extra plus på höstkanten. När jag hörde att många vänner beställde nyponpulver o käkade mot värk i leder och förkylningar så kom jag på att använda mina egna nypon.
    Har dock ej hittat nånannanstans om dom kliar när dom torkats, men nu ha jag fått svart på vitt så jag kan nu våga använda nyponen!
    Ha en trevlig kväll!

    • Vad roligt att du har nypon så nära inpå. Det är alltid en speciell känsla när man kan ta tillvara på sådant som finns i naturens skafferi. Om du trots allt är orolig för kli när du hanterar nyponen kan du använda tunna plasthandskar, sådana som personalen i charkdisken brukar använda. Lycka till!

    • Tack Annica! Egen nyponsoppa är en förbisedd delikatess, men visst, det krävs litet jobb. Just nu håller jag på att testa att göra något liknande med hjortron, dock inte på torkade bär utan dagens nyplockade. Hjortronsoppa! Blir litet enahanda med varma hjortron och glass eller med friterad camembert även om bådadera är gott. Blir kanske ett inlägg om det blir bra. Har du tittat till dina smålommar något mer? Är de kvar? 🙂

  4. Jag har märkt att när man har kokat nyponen tills de är helt sönderkokt och silat av kärnorna. Kan man lägga på locket och stormkoka soppan tills den nästan kokar över. När man lyfter på locket har de fina fibrerna ” klipulvret” fastnat på kastrullväggarna och man kan ta ett papper och torka upp. Därefter spär man soppan om det behövs och sockrar och reder den.

  5. Ett barndomsminne. När vi plockade nypon ca 1945, torkades nyponen i ugnen, bara snoppade, alltså med alla frön kvar. Processen därefter var nog som ni beskriver ovan. God soppa blev det iaf.

  6. Ping: Ett litet bidrag för att lösa bostadskrisen…. – JUST ANOTHER DAY IN PARADISE

    • Jag brukar förvara dem mörkt och torrt och har säkert använt sådana som är fyra, fem år utan att något hänt. Kanske försvinner en del nyttigheter som c,-vitamin och sånt men har inte märkt någon försämrad smak. 😃😆😁

Kommentera

