Svampskola i skogen

Svampgenomgång vid Abbortjärn

En fantastisk höstdag, som gjord för svampplockning och där eleverna i svamskolan nu skulle upp till bevis. Färden gick till Abbortjärn, där magistern varit ute och rekat redan under lördagen och nu lovade oss både Karl Johan, tofs- och slemskivlingar, fårtickor och andra mer eller mindre delikata svampar.

Om det var rädslan för att gå vilse eller att missa gobitarna vet jag inte, men alla gav vi oss iväg åt samma håll, på ett långt led. Och som sagt, gott om Karl Johan
fanns det, men det gällde att ligga i täten annars var det svårt att hinna få något med av de åtråvärda svamparna.

Efter att i ett par timmar irrat runt bland smörsoppar, kremlor, spindelskivlingar och en och annan kantarell återsamlades vi vid gapskjulet vid Abbortjärns strand för att avnjuta den medhavda matsäcken och få en genomgång av våra fynd. Vad kunde vi ta med hem och vad kunde vi lämna kvar. Lite kan jag sedan tidigare om svamp, så jag visste att det i min korg bara fanns ätliga svampar. Däremot lärde jag mig att min tomt hemma är full av de finaste matsvampar, nämligen rynkad tofsskivling, eller rimfrostskivling som den numera bytt namn till. När jag kom hem kunde jag tyvärr konstatera att bäst före-datum för tofsskivlingarna redan passerat, men nu vet jag i alla fall vad jag ska hålla utkik efter nästa sommar.

I kväll väntar en ny lektion ute i det fria och då ska vi få lära oss allt om kremlor.

Kommentera

