På spaning efter det röda guldet

Vaknade till regn idag igen men fram emot förmiddagen kom solen tillbaka och maken och jag tog en lång promenad på ett par timmar runt i våra lingonskogar på spaning efter det röda guldet. Och ja, det ser ut att bli ett bra lingonår och på flera ställen är bären redan mogna. Nu gäller det att vara på hugget och hinna före de thailändska och baltiska bärplockarna. Förra året höll en brunklädd thailändare på att skrämma slag på mig när han i hukande ställning och delvis skymd bakom några buskar gick och plockade bär. Det finns gott om björn i våra skogar och nu hade jag plötsligt stött på en! En lätt släng av björnfrossa hann under några sekunder passera genom kroppen innan jag insåg vad det egentligen var.

Varje morgon sedan midsommar, i ur och skur, har börjat med ett dopp i sjön. I morse fick jag ändå kapitulera inför regnet och den kalla blåsten. När vi kom tillbaka från vår promenad, varma och svettiga, var det ändå härligt att kunna slänga sig i det 19-gradiga vattnet och tvätta av sig. Så även i dag blev det ett dopp!

Kommentera

