Hjortronmarmelad med calvados

Jag har letat men inte hittat några recept på just hjortronmarmelad och då får man väl uppfinna sitt eget. Det kan ju inte vara så värst annorlunda jämfört med plommon-, krusbärs- eller vilken annan marmelad som helst. Av säsongens sista hjortron bestämde jag mig för att testa och de som smakat den har givit den med beröm godkänt. Jättegod till en bit camembert- eller getost.

  • 2 dl hjortronmos
  • knappt 2 dl syltsocker
  • 2 msk saft från en citron
  • 1/2 vaniljstång
  • 1-2 msk calvados

De hjortron jag hade fick safta till sig på svag värme och sedan koka ordentligt i knappt 10 minuter. Jag lät sedan vätskan rinna av innan jag passerade bären i en sil och fick då cirka 2 dl mos. Måttstocken är alltså nästan lika mycket syltsocker som mos, sedan får man prova sig fram med övrig smaksättning. Calvadosen kan givetvis uteslutas eller ersättas med whiskey eller något annat. Bara fantasin sätter begränsningen.

Koka upp moset och skåra vaniljstången och låt den koka med. Tillsätt syltsockret och citronsaften och låt det hela koka tills konsistensen blir fastare och färgen mörknar.

Testa genom att ta en sked marmelad och låt den kallna. Har den då marmeladkonsistens är den klar, annars tillsätt ytterligare litet socker och låt koka en stund till. När marmeladen känns klar, smaksätt med calvados.

2 thoughts on “Hjortronmarmelad med calvados

Kommentera

